SexEd-hanke rohkaisee nuoria ja ammattilaisia puhumaan seksuaaliterveydestä

Julkaistu 23.10.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
Projektiryhmä tutustui TAMKin Sote Virtual Labin 360-huoneeseen.
Jokaisella on ikään, kulttuuriin tai sukupuolen katsomatta oikeus saada uusinta tietoa seksuaali- ja lisääntymisterveydestä, jotta voi tehdä viisaita ja kauaskantoisia valintoja. Tampereen ammattikorkeakoulun SexEd-hanke tukee seksuaali- ja lisääntymisterveyden suositusten viemistä käytäntöön Suomessa ja Etelä-Afrikassa.

Pitkän tähtäimen tavoitteena on, että nuorilla olisi käytössään ajantasaista tietoa ja osaamista arvioida omaa seksuaaliterveyttään sekä positiivinen asenne vastuulliseen seksuaalisuuteen. Hanke pyrkii myös lisäämään nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten kykyä ohjata seksuaali- ja lisääntymisteemoja.

Kortteja, joissa hankkeen avainteemoja, esimerkiksi communication, body image, sexuality, gender.
Projektin avainteemoja esittäviä kortteja hyödynnettiin intensiiviviikon työpajoissa.

Protecting Children’s Sexual and Reproductive Health and Rights by Future Professionals in Finland and South Africa (SexEd) -hanke toteutetaan yhteistyössä TAMKin sosiaali- ja terveysalan keskeisen kumppanin, eteläafrikkalaisen North-West Universityn kanssa. Potchefstroomissa sijaitsevan yliopiston opiskelijoita ja opettajia vieraili TAMKissa lokakuun alkupuolella.

TAMKista mukana on kahdeksan opiskelijaa useilta koulutusaloilta sekä neljä lehtoria sairaanhoitaja-, kätilö-, sosionomi- ja opettajakoulutuksista. Vastaavat henkilöt osallistuvat hankkeeseen North-West Universitysta (NWU). Hankkeessa on mukana myös kolme Tampereen yliopiston hoitotieteen maisteriopiskelijaa suorittamassa projektiopintojaan. Hankkeen rahoittaa Team Finland Knowledge -ohjelma.

Intensiivijaksolla opiskelijat suunnittelivat seksuaalikasvatusmateriaalia

Työpajojen täyteinen viikko TAMKissa oli hankkeen ensimmäinen varsinainen aktiviteetti, johon opiskelijat tekivät itse ohjelman ja jonka toteuttamisesta he olivat vastuussa. Intensiiviviikon tärkein tavoite oli vahvistaa jokaisen omaa ammatillisuutta seksuaaliterveyteen liittyvien asioiden kohtaamisessa ja puheeksi ottamisessa sekä ohjata nuoria näyttöön perustuvaan seksuaalikasvatukseen.

– Omat opiskelijamme ovat ottaneet upealla tavalla paljon vastuuta. Opiskelijat hakivat hankkeeseen ja ovat tosi motivoituneita, kertovat sosiaalityön lehtori Eeva-Mari Miettinen ja sairaanhoitajakoulutuksen lehtori Anne Mäenpää.

Kolmannen vuoden terveydenhoitajaopiskelija Venla Lipo haki projektiin keväällä 2023.

– Hain mukaan mielenkiinnosta aihepiiriä kohtaan. Erityisesti lasten ja nuorten seksuaalikasvatus kiinnostaa minua tulevaisuudessa. Olen pohtinut, että voisin työskennellä esimerkiksi koulussa tai muuten nuorten parissa, Lipo sanoo.

Intensiivijaksolla ideoitiin materiaaleja vastavierailua varten. TAMKin projektiryhmä matkustaa helmikuussa 2024 Etelä-Afrikkaan viikoksi. Tuolloin opiskelijat pääsevät paikallisiin kouluihin pitämään seksuaalikasvatusteemaisia oppitunteja suunnittelemiaan materiaaleja hyödyntäen.

Eteläafrikkalaisia ja suomalaisia opiskelijoita ja opettajia tutustumassa Sote Virtual Labin robottiin.
Opiskelija Jeremia Sebei syntymäpäiväsankarin juhlanauhassaan tutustuu opiskelutovereidensa ja opettajiensa kanssa Sote Virtual Labin puhuvaan palvelurobottiin.

Itseluottamusta seksuaalikasvatukseen

Jeremia Sebei opiskelee terveystietoa (Life Orientation) ja englannin kieltä pääaineinaan North-West Universityssa.

– Ohjelmasta on minulle hyötyä tulevaisuudessa, koska se rakentaa itseluottamustani seksuaalikasvatusta kohtaan. Projektissa käsitellään monenlaisia asioita, joita tulen käyttämään tunneillani opiskelijoideni hyödyksi, Sebei kertoo.

Kätilön hoitotyötä opettava Johandi Neethling NWU:sta kertoo, että Etelä-Afrikassa on ongelmia teini-ikäisten raskauksien sekä kaikenikäisten seksuaalisuuden kanssa.

– Uskon, että jo keskustelun aloittaminen seksuaalisuudesta hyödyttää teini-ikäisten lisäksi myös vanhempia, opettajia ja terveydenhuollon ammattilaisia. Pyrimme ​​varmistamaan, että oikea tieto tavoittaa oikeat kohderyhmät ja toivottavasti vaikuttaa.

Samankaltaisia haasteita eri konteksteissa

NWU:n henkilöstö kiittele vuolaasti kumppanuutta TAMKin kanssa. Professori Tinda Rabie tutkii teiniraskauksia, ja siksi tämä projekti on juuri hänen painopistealuettaan.

– Minulla on kunnia olla Etelä-Afrikan johtavana tutkijana täällä (principal investigator). Viikko oli mahtava, tunsimme olomme erittäin tervetulleiksi ja välitetyiksi TAMKissa. Nautin siitä, kuinka opiskelijat ja opettajat työskentelivät yhdessä tiiminä ja kuinka ystävyyssuhteita solmittiin vain yhdessä viikossa. Oli myös mielenkiintoista tarkastella monialaisesta näkökulmasta, millaisia haasteita eri maissa on erilaisia ​ lasten seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja niihin liittyvien oikeuksien suojelemisessa, ja miten eri kontekstit lähestyvät tätä aihetta, Rabie sanoo.

Hänen kollegansa Julialet Rens opettaa NWU:ssa terveystietoa, johon seksuaalikasvatus olennaisena osana kuuluu. Vaikka aihe kuuluu yliopiston opetustarjontaan, osa opettajista pelkää herkkäluontoista aihetta. Hän näkee projektin todella hyödyllisenä aiheen opettamisen kannalta.

– Uusia, innovatiivisia ideoita jaettiin viikon aikana. Siksi projekti onkin niin mielenkiintoinen: meidän täytyy yhdistää tietomme ja kokemuksemme, Rens sanoo.

– Olen oppinut paljon TAMKin kollegoilta. Odotamme kovasti, että saamme heidät vieraaksemme Etelä-Afrikkaan ensi vuonna. Silloin voimme näyttää, millainen konteksti siellä on työllemme.

Opiskelija Venla Lipo aikoo hyödyntää projektia opinnäytetyössään, jota hän tekee yhdessä sosionomiopiskelija Saana Olkkosen kanssa.

– Opinnäytetyön aiheena on 13–18-vuotiaiden seksuaalikasvatus. Työssä pyritään huomioimaan kulttuurisensitiivinen lähestymistapa, Lipo kertoo.

Teksti ja kuvat: Emmi Rämö