Seminaari luotaa viestintätieteitä ja juhlistaa Kaarle Nordenstrengin akateemista uraa

Julkaistu 11.5.2022
Emeritusprofessori tutkii teoksia arkistossa
Emeritusprofessori Kaarle Nordenstreng toimii yhä aktiivisesti viestintätutkimuksen parissa. Tässä hän tutkii kirjallisuutta viestintätieteiden arkistossa. Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto järjestää Communication Studies Locally and Globally (Tiedotusoppia paikallisesti ja kansainvälisesti) -seminaarin viime kesänä 80 vuotta täyttäneen emeritusprofessori Kaarle Nordenstrengin kunniaksi. Seminaarissa tarkastellaan suomalaisen viestintätieteellisen tutkimuksen paikkaa kansainvälisellä viestintätutkimuksen kentällä ja keskustellaan viestintätieteiden tulevaisuudesta.

Tiedotusoppi, joka nykyisin on osa viestintätieteitä, on kuulunut Tampereen yliopiston ytimeen aina. Vuonna 1971 professoriksi nimitetty Kaarle Nordenstreng on vuosikymmenten aikana antanut kasvot suomalaiselle viestintätutkimukselle niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

– Kalle on toiminnallaan ja verkostoillaan tukenut satojen tutkijoiden kansainvälistymistä ja tasoittanut tietä kansainväliseen yhteistyöhön, kertoo yliopistotutkija Sinikka Torkkola.

Nordenstrengin juhlaseminaarin puhujat tulevat kaikkialta maailmasta. Seminaarin pääluennon pitää professori ja IAMCR:n presidentti Nico Carpentier. Kommenttipuheenvuorot ja tervehdykset kuullaan Ulla Carssonilta Ruotsista, Cees Hamelinkilta Hollannista, Epp Laukilta Liettuasta, Claudia Padovanilta Italiasta, Muniz Sodré Brasiliasta, Dayan Thussulta Intiasta, Jelena Vartanovalta Venäjältä, Zhao Yuechilta Kiinasta ja Janet Waskolta Yhdysvalloista sekä Taisto Hujaselta ja Anna Rantasilalta Suomesta.

Kaarle Nordenstrengin tutkimustyö ja kansainvälinen yhteistyö jatkuvat edelleen. Parhaillaan Nordenstreng luotsaa tutkimusta, jossa selvitetään Ukrainan sodan uutisointia kiinalaisessa, suomalaisessa ja venäläisessä mediassa.

Communication Studies Locally and Globally -seminaari on englanninkielinen, ja se on avoin kaikille kiinnostuneille. Seminaariin ei tarvitse ilmoittautua. Seminaaria voi seurata verkossa Zoom-alustalla.

Lue lisää Kaarle Nordenstrengin akateemisesta urasta.

Yliopistotutkija Sinikka Torkkola
sinikka.torkkola [at] tuni.fi