”Se nyt kuuluu tähän ikään” – Ikä on merkittävä voimavara eturauhassyöpää sairastaville

Julkaistu 21.11.2022
aihekuvassa vanha mies kävelee poispäin kamerasta muovikassi kädessään
Eturauhassyöpä on suomalaismiesten yleisin syöpä ja siihen sairastutaan yleensä vanhemmalla iällä. Parantuneenkin syövän hoitojen sivuvaikutukset saattavat jäädä jopa pysyviksi haitoiksi miehen elämään.

Tampereen yliopiston tutkijoiden Laura Lahden ja Hanna Ojalan tutkimus lisää ymmärrystä siitä, millaista on vanheta näiden asioiden kanssa ja miten miehet itse ajattelevat eturauhassyövän ja ikääntymisen liittyvän toisiinsa.

Eturauhassyöpä ja sen hoidot aiheuttavat usein pitkäaikaisia tai pysyviä virtsatieoireita, erektiohäiriöitä ja suolisto-oireita. Tutkimuksessa haastateltiin 66–86-vuotiaita eturauhassyöpäpotilaita, jotka kaikki kuvasivat itseään vanhoiksi, vaikka olivatkin hyvin eri ikäisiä.

— Haastatellut kuvasivat sekä syöpään että hoitoihin liittyviä oireita normaaleiksi ja ikään kuuluviksi pikku vaivoiksi. Ikäajattelu olikin merkittävä voimavara eturauhassyöpää sairastaville. Tämän vuoksi elämänlaatu saattaa olla suuristakin oireista huolimatta hyvää, väitöskirjatutkija Laura Lahti kuvailee.

Todellisuudessa eturauhassyövän ja sen hoitojen oireet eivät ole itsessään iän tuomia ja niihin on apua saatavilla. Jos oireet ajatellaan iän myötä tulleina luonnollisina asioina, niihin ei useinkaan haeta apua. Niiden kanssa sinnitellään, vaikka joudutaan rajoittamaan aiemmin tärkeitä asioita, kuten liikuntaharrastuksia tai sosiaalisia tilanteita.

— Monia oireista voidaan helpottaa terveydenhuollosta saatavin keinoin, jolloin sairastuneiden ei tarvitsisi karsia elämästään asioita, jotka ovat olleet heille tärkeitä ennen eturauhassyöpää, Lahti kertoo.

Marraskuussa vietetään eturauhassyöpäkuukautta. Eturauhassyövän kanssa elää Suomessa tälläkin hetkellä noin 50 000 miestä. Väestön vanhenemisen ja syöpähoitojen kehittymisen vuoksi eturauhassyöpä ja sen hoidoista jääneet sivuvaikutukset koskettavat entistä suurempaa osaa miesväestöstä.

Laura Lahti ja Hanna Ojala: ”Se nyt kuuluu tähän ikään” – eturauhassyöpäpotilaiden tulkintoja ikääntymisestä osana syövän sairastamista, Gerontologia

Kuva: Jonne Renvall