Ruokahävikkiin etsitään ratkaisuja uudessa tutkimuskirjassa

Julkaistu 9.9.2019
porkkanoita
Ruokahävikki on globaali kestävyysongelma, jonka ratkaiseminen vaatii paneutumista ja yhteistyötä. Aiheeseen liittyvä tutkimus on vasta siirtymässä hävikin syiden selvittämisestä kohti ratkaisukeskeisyyttä. Suomessa vietetään Hävikkiviikkoa 9. – 15. syyskuuta.

Tampereen yliopiston Wastebusters-tutkimusryhmän toimittama tuore kirja Food Waste Management: Solving the Wicked Problem tarjoaa kansainvälisen kattauksen ruokahävikkitutkimuksesta Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Brasiliassa. Kirjan tarkoituksena on tarjota eri toimijoille innovatiivisia ja tutkimusperustaisia ratkaisumalleja sekä inspiroida heitä taistelussa ruokahävikkiä vastaan.

Kirjan 16 lukua käsittelevät neljää teemaa: yksilöiden käyttäytymisen muuttamista, ruokajärjestelmän toimintaa, ruokahävikin sosiokulttuurisia merkityksiä sekä innovatiivisia käytännön ratkaisuja ruokahävikin vähentämiseksi.

- Ruokahävikin vähentämispyrkimyksiin osallistuu tällä hetkellä laajalti erilaisia ruokajärjestelmän toimijoita. Näillä voi olla hyvinkin ristiriitaisia näkemyksiä ruokahävikistä ja sen vähentämisestä. On tärkeää, että erilaisia, tutkimukseen pohjautuvia, näkökulmia tuodaan yhteen, kertoo Wastebusters-tutkimusprojektin vastuullinen johtaja, dosentti Elina Närvänen.

Johdantoluku ja osa kirjan luvuista ovat vapaasti luettavissa kustantajan nettisivuilla.

- Kirjassa on paljon mielenkiintoisia ja uusia avauksia, kuten hyönteisten hyödyntäminen ruokahävikin käsittelyssä sekä erilaiset mobiilisovellukset hävikin vähentämiseksi, toteaa tutkija, kauppatieteiden tohtori Nina Mesiranta.

Ruokahävikki on huomioitu tärkeänä aiheena YK:n kestävän kehityksen tavoitteissa sekä hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n ilmastoraportissa. Ruokahävikki on ollut polttava puheenaihe myös Suomessa.

- Suomalaisten tutkijoiden kirjoittamat luvut käsittelevät muun muassa ruokahävikkiä vähittäiskaupan arjessa, median ja kampanjoiden luomia merkityksiä ruokahävikistä sekä ruokahävikin mittaamis- ja seurantajärjestelmän kehittämistä Suomeen, kiteyttää yliopisto-opettaja, kauppatieteiden tohtori Malla Mattila.

- Toivomme, että kirja tavoittaa kansainvälisesti akateemisen yleisön lisäksi niin poliittiset päättäjät kuin järjestöjen ja yritystenkin edustajat, toteaa dosentti Anna Heikkinen.

Kirja on osa Emil Aaltosen säätiön rahoittamaa kolmivuotista Kuluttajakansalaiset aktiivisina ruokahävikin vähentäjinä -tutkimusprojektia. Kirjan toimittamista on tukenut myös Liikesivistysrahasto.

Lisätietoja kustantajan sivuilta:

Osa kirjan luvuista avoimesti luettavissa (open access):

Lisätietoja:
Dosentti Elina Närvänen, 050 318 6016, elina.narvanen [at] tuni.fi
Johtamisen ja talouden tiedekunta, Tampereen yliopisto

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 9.9.2019