Roope Ohlsbomille apuraha 3D-biotulostuksen kudosmallintamiseen

Julkaistu 24.4.2023
3D-tulostin
Juliana von Wendtin säätiö tieteen edistämiseksi ilman eläinkokeita on myöntänyt 14 000 €:n apurahan FM Roope Ohlsbomin biotulostettujen luumallien tutkimukseen. Ohlsbom tekee väitöskirjaa Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa.

Roope Ohlsbomin tutkimuksen tavoitteena on kehittää 3D-biotulostettuja kudosmalleja korvaamaan kivuliaita ja usein pitkäkestoisia luu- ja rustokudokseen kajoavia eläinkokeita. 3D-biotulostus voi mahdollistaa uusien kudosrakenteiden luomisen.

Tulostuksessa biomateriaalia, niin kutsuttua biomustetta, tulostetaan halutussa muodossa ohuena säikeenä kerros kerrokselta kudosmalliksi.

- Kudosmallien kehittämisen lisäksi tavoitteena on pystyttää ihmiskudokseen pohjautuva ex vivo -malli, joka testaa tulostettujen kappaleiden kudosyhteensopivuutta, kertoo Ohlsbom.

Juliana von Wendtin Säätiö tukee tutkimusta, jossa kehitetään ja sovelletaan eläinkokeille vaihtoehtoisia menetelmiä, ja jolla edistetään ihmisten ja eläinten hyvinvointia.

Roope Ohlsbom
roope.ohlsbom [at] tuni.fi