Rokotetutkimuskeskuksen uusi johtaja Mika Rämet aloittaa historiallisessa tilanteessa, tavoitteena kukistaa koronavirus

Julkaistu 6.4.2020
Professori Mika Rämet
- Kehitämme itse rokotetta ja koko maan kattava tutkimusklinikkaverkostomme on toimintavalmiina myös pandemiatilanteessa, kertoo Tampereen yliopiston rokotetutkimuskeskuksen uudeksi johtajaksi nimitetty professori Mika Rämet.

Lastentautien ja kokeellisen immunologian professori, lääketieteen tohtori Mika Rämet aloitti tehtävässään 1.4.2020.

- Rokotetutkimuskeskuksessa on kehitetty ja tutkittu rokotteita menestyksellisesti jo vuosikymmeniä. Pandemiatilanteessa työ lasten ja aikuisten terveyden edistämiseksi näyttäytyy erityisen tärkeänä, toteaa Rämet.

Mika Rämetin tutkimusalaa ja erityisosaamista ovat lastentaudit, neonatologia ja immunologia. Hän toimii kokeellisen immunologian professorina Tampereen yliopistossa ja lastentautiopin professorina Oulun yliopistossa.

Lupaavia rokotteita

Rämetin kokemus immunologian perustutkimuksesta ja rokotekehityksestä täydentää Rokotetutkimuskeskuksen yhteydessä toimivien tutkimusryhmien pitkää ja menestyksellistä rokotekehitystä. Vesna Blazevicin johtamalla Rokotetutkimuskeskuksen tutkimuslaboratoriolla ja hänen ryhmällään on vahva osaaminen erityisesti viruksenkaltaisten partikkeleihin (VLP) perustuvien rokotteiden kehittämiseen.

- Samaa tekniikkaa, viruksen kaltaisia partikkeleita, pyrimme hyödyntämään myös koronarokotteen kehittämisessä, jota teemme tiiviissä yhteistyössä Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa toimivan apulaisprofessori Vesa Hytösen tutkimusryhmän kanssa, kertoo Rämet.

Koko Suomen kattava klinikkaverkosto valmiina testaamaan koronarokotetta

Rokotetutkimuskeskuksella on 10 tutkimusklinikkaa eri puolilla Suomea. Henkilökunta koostuu tutkimustyön huippuammattilaisista. Maan laajuinen, pysyvä tutkimusklinikkaverkosto on ainutlaatuinen koko maailmassa ja sen merkitys pandemiatilanteessa erityisen tärkeä.

- Voimme osallistua laajoihin kansainvälisiin tutkimuksiin hyvin nopealla aikataululla. Olemme valmiina, kun ensimmäinen koronavirusrokote tulee testattavaksi, lupaa Rämet.

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 6.4.2020