Rikkinäinen puhelin -musiikkiteatteriesitys välittää kasvattavaa sanomaa positiivisella otteella

Julkaistu 11.2.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
Rikkinäinen puhelin -esityksen tekijät poseeraavat lavalla.
Nuoret esiintyjät ovat saaneet tasapuolisesti lava-aikaa esityksen käsikirjoituksessa. Käsikirjoituksen ja sävellykset on tehnyt Janne Viitaniemi (takarivissä vasemmalla). Esiintyjinä ovat TAMKin musiikkiteatterilinjan 1. vuosikurssin opiskelijat: takarivissä vasemmalta oikealle Saara Östman, Elizabeth Hiltunen, Suvi Aalto, Veeti Laasila, Maija Mustonen ja Saimi Kaisanlahti, keskirivissä vasemmalta oikealle Ella Vähäpassi, Katariina Särkijärvi, Viljami Rosvall ja Tinja Taipale sekä eturivissä Petja Pulkkinen.
Rikkinäinen puhelin on TAMKin musiikkiteatterilinjan 1. vuosikurssin ensimmäinen suuri musiikkiteatterituotanto. Riemukas esitys käsittelee tärkeitä ja ajankohtaisia aiheita ja on suunnattu erityisesti alakoululaisille. Teos on syntynyt TAMKin, Tampere-talon ja Tampereen Sähkölaitoksen yhteistyönä.

Esityksen teemoina ovat huhupuheiden haitallisuus, some- ja matkapuhelinetiketti, liikenneturvallisuus, toisten huomioiminen ja ystävyys. Idea on peräisin kulttuurialan monitoimimieheltä Janne Viitaniemeltä, joka on tehnyt esityksen käsikirjoituksen ja säveltänyt sen kappaleet. Teos on laulun, näyttelijäntyön ja tanssin saumaton kokonaisuus.

Rikkinäistä puhelinta oli alun perin tarkoitus esittää Pirkanmaan alueen 1.–3.-luokkalaisille tammi-helmikuun vaihteessa Tampere-talon Pienessä salissa. Koronarajoitusten vuoksi esityksestä tehdään korkealaatuinen tallenne, joka lähetetään Pirkanmaan kouluille katsottavaksi ystävänpäivän alla. Tuotanto kuuluu ensimmäisen vuoden musiikkiteatteriopiskelijoiden opetussuunnitelmaan.

– On mahtavaa, että opiskelijat pääsevät ammattimaiseen tuotantoon ja työelämään käsiksi heti ensimmäisenä opiskeluvuonna. Tampere-talo ja sen Pieni sali tarjoavat tähän loistavat puitteet. Projekti edistää myös opiskelijoiden ryhmäytymistä, tuottaja Maria Piirainen Tampereen ammattikorkeakoulusta sanoo.

Työelämäyhteistyötä parhaimmillaan

Teos on TAMKin, Tampere-talon ja Tampereen Sähkölaitoksen kolmevuotinen yhteistyöhanke. Kolme toimijaa ovat tehneet yritysyhteistyötä jo aiemmin vuosina 2016–2018 ja 2019–2021. Esitys on Tampere-talon tuotanto, ja Tampereen Sähkölaitos toimii yhteistyökumppanina ja sponsorina.

– Esityksen yhteistyötahoiksi haettiin isoja alueellisia toimijoita, jotka haluavat olla mukana tarjoamassa kasvattavia kulttuurielämyksiä pirkanmaalaisille lapsille. On hienoa, että Tampereen Sähkölaitos tarttui yhteistyötarjoukseen, Viitaniemi sanoo.

Piirainen on tyytyväinen hankkeeseen, sillä esityksen tekeminen on juuri sellaista työelämäyhteistyötä, jota TAMKissa tavoitellaan.

– Sekä Tampere-talo että Tampereen Sähkölaitos ovat todella merkittäviä toimijoita omilla aloillaan. Tieto yhteistyöstä ja sen vaikutuksista leviää varmasti laajalle verkostojen kautta.

Opiskelijat näyttävät taitonsa sekä lavalla että tuotannossa

Musiikkiteatteriopiskelijat ovat harjoitelleet esitystä marraskuusta 2021 lähtien. Viitaniemi on pyrkinyt antamaan kaikille esiintyjille tasapuolisesti lava-aikaa käsikirjoituksessaan. Opiskelijat ovat saaneet myös tuotannollisia tehtäviä - esimerkiksi koreografian on tehnyt tanssija Nelli Ojapalo, joka on TAMKin musiikkiteatterilinjan polkuopiskelija avoimen AMKin kautta.

Live-esitysten peruuntumisesta huolimatta opiskelijat eivät joudu esiintymään pelkille kameroille. Salissa tulee olemaan opetushenkilöstöä ja muita ihmisiä, jotka antavat yleisön tukea ja osoittavat suosiotaan esiintyjille.

Piirainen suosittelee esityksen katsomista monesta syystä.

– Rikkinäinen puhelin on taidokkaasti harjoitettu ja toteutettu, ja TAMKin musiikkiteatteriopiskelijat ovat todella lahjakkaita. Esityksessä on hyvää musiikkia ja tarttuvia melodioita. Kasvatuksellisista teemoista huolimatta esityksessä ei paasata, vaan luvassa on erittäin iloinen ja positiivinen show!

Lue lisää esityksestä: https://www.tampere-talo.fi/tapahtumat/rikkinainenpuhelin_1/

Teksti: Emmi Suominen
Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen

Tilaa TAMKin uutiskirje: Tilaamalla TAMKin uutiskirjeen saat ajankohtaista tietoa uutisistamme, hankkeistamme ja tapahtumistamme! (anpdm.com)