Rakennusfysiikka 2019 -seminaarissa esillä alan uudet tutkimustulokset

Julkaistu 25.10.2019
Rakennusfysiikka 2019
Tampereen yliopiston rakennusfysiikan tutkimusryhmä ja Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL ry järjestävät kuudennen valtakunnallisen rakennusfysiikkaseminaarin Tampere-talolla 28.–30.10.2019. Seminaari kerää yhteen rakennusalan ammattilaisia kuulemaan ja keskustelemaan alan uusista tutkimustuloksista ja hyvistä käytännön ratkaisuista. Joka toinen vuosi järjestettävä Rakennusfysiikka-seminaari on rakennusalan suurin ammattilaisseminaari Suomessa.

Seminaarissa kuullaan kaiken kaikkiaan yli 90 puheenvuoroa ja tapahtumaan on ilmoittautunut lähes 500 osallistujaa. Kolme seminaaripäivää on jaettu eri aihepiirejä koskeviin teemoihin. Maanantain aiheet liittyvät rakennusfysiikan tutkimukseen, rakenteiden lämpö- ja kosteustekniseen toimintaan ja uusiin ohjeisiin. Tiistaina keskitytään rakennusten kosteus- ja homeongelmiin, niiden ennaltaehkäisemiseen ja sisäilman laatuun. Keskiviikon aihepiireinä ovat rakennusten energiatehokkuus ja akustiikka sekä vähähiiliset ja luonnonmukaiset rakenteet.

Ohjelman keynote-puhujina kuullaan maanantaina maailman tunnetuimman ja laajimmalle levinneimmän rakennusfysiikan laskentaohjelma WUFIn kehittäjää professori Hartwig Künzeliä Saksan Fraunhofer-instituutista, ruotsalaista Anders Kumlinia, jolla on lähes 40 vuoden kokemus rakenteiden kosteusteknisestä toiminnasta ja kosteusvaurioista Ruotsissa, sekä ympäristöministeriössä ja Aalto-yliopistossa työskentelevää professori Matti Kuittista, joka on ollut laatimassa Suomeen uutta rakennuksen hiilijalanjäljen huomioon ottavaa laskentamenetelmää. Rakennusten hiilijalanjälkeen liittyvät vaatimukset ovat tulossa Suomessa mukaan rakentamismääräyksiin vuoteen 2025 mennessä.

Rakennusfysiikkaa Tampereella jo 25 vuotta

Seminaarin puhujissa on myös lukuisia Tampereen yliopiston tutkijoita. Seminaarissa vietetään myös rakennusfysiikan tutkimusryhmän 25-vuotisjuhlia, minkä kunniaksi pidetään juhlaluento.

Tutkimuksen osalta seminaarin keskeisenä teemana on entistä tarkempien laskentamenetelmien kehittäminen, jotta rakenteiden toimintaa voidaan arvioida luotettavammin. Oleellista on myös saada rakenteiden kosteustekniseen toimintaan entistä enemmän lisävarmuutta, joka kattaa mm. rakentamisessa tehtävien tyypillisten virheiden ja ilmastonmuutoksen vaikutukset. Rakennusfysiikan tutkimusryhmä on tehnyt tätä laskentamenetelmien kehitystyötä jo lähes 20 vuoden ajan ja kehittänyt sen tuloksena rakenteiden kosteusteknisen toiminnan analysointimenetelmän.

Seminaarissa jaetaan jo neljättä kertaa kosteusturvallisen rakentamisen palkinto. Palkinnolla halutaan korostaa rakennusaikaisen kosteudenhallinnan ja rakenteiden kosteusteknisen toimivuuden keskeistä roolia turvallisen, terveellisen ja pitkäikäisen rakennuksen toteutuksessa. Kilpailun tavoitteena on nostaa esiin hyviä käytäntöjä, toteutustapoja ja tuotteita, joilla rakennusten kosteusturvallisuutta pyritään parantamaan. Kilpailu koskee sekä uudis- että korjausrakentamista.

Seminaari järjestetään kuudetta kertaa ja sen toteuttavat Tampereen yliopiston rakennusfysiikan tutkimusryhmä ja Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL.

Lisätietoja seminaarista: www.rf19.fi