Professori Terho Lehtimäki Academia Europaean jäseneksi

Julkaistu 21.9.2022
Terho Lehtimäki
Kliinisen kemian professori Terho Lehtimäki Tampereen yliopistosta on kutsuttu Academia Europaean jäseneksi.

Lehtimäki tutkii erityisesti sydän- ja verisuonitautien riskitekijöitä, ateroskleroosin biomarkkereita, verisuoni- ja solubiologiaa, systeemibiologiaa ja sairauksien genetiikkaa.

Lehtimäellä on yli 1 200 julkaisua, myös johtavissa tiedelehdissä kuten Science, Lancet, Nature, Nature Genetics, Cell, NEJM, JAMA ja Circulation. Hänen tutkimuksiinsa on viitattu yli 120 000 kertaa.

Academia Europaea vastaa Suomalaista Tiedeakatemiaa. Sen jäsenistöön kuuluu myös kymmeniä Nobel-palkittuja tutkijoita.

Tampereen yliopistosta Academia Europaeaan kuuluvat muun muassa professorit Pertti Alasuutari, Moncef Gabbouj ja Kaarina Nikunen. Järjestön puheenjohtaja on suomalainen Marja Makarow.

Academia Europaea

Kuva: Jonne Renvall