Porin yliopistokeskuksen Vuoden tutkija -palkinto kahden yksikön monitieteiselle tutkimukselle

Julkaistu 23.9.2022
Jere Grönman (vas.) ja Janne Harjamäki
Porin yliopistokeskuksen Vuoden tutkija -palkinto myönnettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhteispalkintona tuloksellisesta projektiyhteistyöstä. Tunnustuspalkinnon saivat yhteisesti DI Jere Grönman Tampereen yliopiston Porin yksiköstä ja KTM Tuomas Pohjola Turun kauppakorkeakoulun Porin yksiköstä.

Grönman ja Pohjola ovat kartoittaneet ja saaneet systemaattisesti ja menestyksekkäästi tutkijoita ja osaamista edustamiensa hankkeiden yhteistyökumppaneiksi Porin yliopistokeskuksesta yli tiedekunta-, yksikkö- ja yliopistorajojen. Erityisesti yhteistyö älymatkailun saralla on ollut aktiivista ja menestykästä. Älymatkailuun liittyvien kansainvälisten hankkeiden (Horizon2020) valmistelu yhdessä yliopistotoimijoiden kesken on mahdollistanut myös uusien kansainvälisten yhteistyökumppanuuksien syntymisen, todetaan palkinnon perusteissa.

”Erinomainen esimerkki tieteenalojen yhteistyöstä”

Yliopistokeskuksen tutkijoita yhdistävien yhteishankkeiden teemat ovat käsittäneet muun muassa automaatiota ja robotiikkaa, elämystaloutta, ohjelmistotuotantoa, data-analytiikkaa, ketteriä ohjelmistomenetelmiä ja älykkäitä järjestelmiä. Yhteishankkeiden ja niissä suoritetun yhteistyön tuloksena on syntynyt myös runsaasti akateemisia julkaisuja.

Grönman ja Pohjola ovat osoittaneet toiminnallaan poikkeuksellista kykyä ja halua yhdistää Porin yliopistokeskuksen tutkijoita ja tutkimusryhmiä yhteistyöhön ja kanssakäymiseen toistensa kanssa. Heidän toimintansa on erinomainen esimerkki poikkitieteellisestä, tieteenalojen välisestä yhteistyöstä, joka on yksi yliopistokeskuskonseptin perusajatus.

Vuoden tutkijan valinnan teki Porin yliopistokeskuksen tutkimuksen johtoryhmä yliopistokeskuksen yksiköiden ehdotusten pohjalta. Palkinto on jaettu vuodesta 2006 asti.

Tutkija Janne Harjamäelle Vuoden tiedeviestijä -palkinto ansiokkaasta yleistajuistamisesta

Porin yliopistokeskuksen viestintäryhmä valitsi Vuoden tiedeviestijäksi projektitutkija, DI Janne Harjamäen Tampereen yliopiston Porin yksiköstä.

Harjamäki on työskennellyt pitkään Porin yliopistokeskuksessa erilaisissa hankkeissa, ja hänen ansiokseen katsottiin etenkin kiinnostus tutkimuksesta viestimiseen ja siinä kehittyminen vuosien mittaan.

Harjamäki ottaa aktiivisesti yhteyttä yliopistokeskuksen koordinaatioyksikköön ja pyytää hankkeilleen viestintäapua ja on kiinnostunut tuomaan hankkeita ja tutkimusta esille ja saamaan tukea viestimiseen. Hän on myös useasti ehdottanut hankkeista uutisia yliopistokeskuksen kanaviin ja laatinut niitä myös itse.

”Tutkijan kammiosta populaarimpaan viestintään”

Harjamäki on osallistunut mielellään yliopistokeskuksen tutkimusta esitteleviin tilaisuuksiin. Vuonna 2021 hän oli mukana TiedeAreena-tapahtuman yhteydessä järjestetyssä leikkimielisessä Science Slam -kilpailussa ja kertoi meneillään olleesta tutkimushankkeesta humoristisesti ja kiinnostavasti säilyttäen silti asian ytimen.

— On ilahduttavaa, miten Harjamäki ei pelkää heittäytyä tutkijan kammiosta populaarimpaan viestintään, viestintäryhmän puheenjohtaja Miina Yliluoma kertoo valinnan perusteista.

Porin yliopistokeskuksen vuoden tiedeviestijä on valittu vuodesta 2016 alkaen.