Porin yksikköön Akatemiarahoitusta tuoreelle sosiaalityön professori Riikka Korkiamäelle

Julkaistu 27.5.2022
Juuri sosiaalityön professoriksi Porin yksikköön nimitetty Riikka Korkiamäen hanke Solidariteetit käytäntöön - Nuorten arkiyhteisöt tunnustuksen lähteenä ja ehkäisevän sosiaalityön areenana (SoliPro) sai Suomen Akatemian rahoituksen.

Hankkeessa tutkitaan, mitä solidariteetti merkitsee nuorille ja miten sitä voidaan edistää heidän arkisissa yhteisöissään koulussa, kadulla ja netissä.

Tutkimus tuottaa uudenlaista ajattelua, jonka ytimessä on voimavaralähtöinen ennaltaehkäisevä työskentely nuorten kanssa. Tutkijat hyödyntävät nuorilähtöisiä tutkimusmenetelmiä ja osallistavat nuoria tiedontuotantoon. Aineistoa kerätään verkkoalustalla, ja tutkitaan hetkellisiä sosiaalisia medioita kuten Instagramia ja Snapchatiä.

Hankkeeseen osallistuu myös sosiaali- ja nuorisotyöntekijöitä, jotka yhdessä nuorten ja tutkijoiden kanssa analysoivat, miten solidariteettia voidaan lisätä paikallisissa yhteisöissä tasa-arvon ja elämänlaadun parantamiseksi.