Podcastillinen vertaistukea lääkärin ja potilaan väliseen vuorovaikutukseen

Julkaistu 25.1.2023
Vuorovaikutusharjoitus on opiskelijoille kuin lentosimulaattori – mahdollisimman realistinen vastaanottotilanne, jossa he tapaavat yliopistoympäristön ulkopuolelta tulevan oikean potilaan ja johdattelevat vastaanoton kulkua alusta loppuun. Opiskelija Eemil Taipaluksen potilaan roolissa kokemustoimija Päivi Aaltonen. Kuva julkaistu Pehmeä lasku vastaanoton pitämiseen -jutun yhteydessä toukokuussa 2022.
Tuoreessa Kuuleeko lääkäri, luottaako potilas -podcastissa kolme lääkäriä ja vuorovaikutustutkija keskustelevat tilanteista, joissa kohtaaminen potilaan kanssa ei suju niin hyvin kuin toivoisi.

Podcastissa vuorovaikutusta pohditaan lääkärin näkökulmasta. Jaksoissa kysytään muun muassa, kuinka kohdataan potilaan pettymys, entä jos potilas ei haluakaan hoitoa ja saako lääkäri näyttää oman epävarmuutensa. Entä kuinka kerrotaan todella vakavat uutiset?

— Kaikilla on niitä epävarmuuksia ja pitää puhua ääneen, jotta se huomataan. Jokainen kamppailee tavalla tai toisella näiden asioiden kanssa joskus. Siksi haluamme tuoda niitä tietoisuuteen, tekijät kertovat.

Podcastin on tuottanut Suomen akatemian strategisen tutkimusneuvoston rahoittama PROSHADE-hanke. Studiossa keskustelevat yleislääketieteen erikoislääkärit ja vuorovaikutuskouluttajat Katja Salminen, Riikka Riihimies ja Mervi Kautto sekä vuorovaikutustutkija Aija Logren Tampereen yliopistosta.

Antoisaa kuuntelua!

Kuuleeko lääkäri, luottaako potilas – puhetta vuorovaikutuksen ilmiöistä Soundcloudissa.

Lisätietoa podcastista proshade.fi -sivustolta.

Kuva: Jonne Renvall