Pekka Isotalus tutkii toimittajien tv-esiintymisen muutosta

Julkaistu 31.3.2022
Pekka Isotalus
Viestinnän professori Pekka Isotalus alkaa tutkia toimittajien ja juontajien televisioesiintymisen muutosta. Toimittajien ja juontajien televisioesiintyminen: muutos 30 vuodessa ja tulevaisuuden suuntaviivat - tutkimuksen vertailukohteena on Isotaluksen kolmen vuosikymmenen takainen väitöskirja. Isotalus sai tutkimukseen 75 000 euron apurahan Helsingin Sanomain Säätiöltä.

Tutkimuksessa tarkastellaan televisiotoimittajien ja -juontajien esiintymisen muutoksia ja kehitystä kolmenkymmenen vuoden aikana vertaamalla uutta aineistoa televisio-ohjelmista 30 vuotta sitten kerättyyn aineistoon toimittajien televisioesiintymisestä.

Lisäksi tavoitteena on kartoittaa ruudussa esiintymisen tulevaisuuden näkymiä havainnoimalla ruudussa esiintymistä sosiaalisessa mediassa ja muilla uusilla videoperustaisilla alustoilla sekä tarkastelemalla esiintymisen trendejä niissä.

1990-luvun alussa oli kolme valtakunnallista televisiokanavaa, elettiin aikaa ennen internetiä eikä tosi-tv:tä vielä tunnettu, Isotalus kertoo tutkimuksen taustoista. Katsojat olivat televisio-ohjelmien tekijöihin yhteydessä lähinnä lankapuhelimilla ja kirjeitse. Televisio toimi hyvin erilaisessa viestintäympäristössä.  Jo 1990-luvun puolivälissä puhuttiin television kuolemasta, sillä ennakoitiin internetin korvaavan television. Televisio on kuitenkin kaikkea muuta kuin kuollut. Uusimpien katsomistilastojen mukaan television katsominen on vain lisääntynyt. Televisioilmaisun muutokset ja ennallaan pysyneet piirteet kertovat television ja koko viestintäkulttuurin kehityksestä.

Apuraha yhdistyy ITC-tiedekunnan myöntämään professorin tutkimuskauteen mahdollistaen koko lukuvuoden pituisen tutkimuskauden.

— Tunnen samaa innostusta tämän aiheen parissa kuin aikoinaan nuorena väitöskirjatutkijana, Isotalus sanoo.

Kuva: Jonne Renvall