Oulun seksuaalirikoskohun uutisointi tutkimuskohteeksi

Julkaistu 1.4.2019
Elina Noppari Comet-tutkimuskeskuksesta sai 86 700 euron apurahan Helsingin Sanomain Säätiöltä.

Tampereen yliopistossa käynnistyy tutkimus suomalaisen uutismedian tavasta käsitellä Oulun seksuaalirikosskandaalia. Comet-tutkimuskeskuksen tutkija Elina Noppari sai tutkimushanketta varten 86 700 euron apurahan Helsingin Sanomain Säätiöltä.

Hankkeessa tarkastellaan sitä, miten suomalainen uutismedia kertoi ulkomaalaistaustaisiin miehiin kohdistuneesta seksuaalirikosepäilystä Oulussa vuonna 2018.

Hankkeessa tutkitaan, miten uutismedia tapahtunutta kehysti, miten tieto ja huhut kiersivät verkon ja journalismin välillä, millaisia tunneilmaisuja mobilisoitiin eri media-alustoilla ja millaisin pyrkimyksin toimittajat, viranomaiset ja poliittiset toimijat keskusteluun osallistuivat.

Helsingin Sanomain Säätiön apurahat 28.3.2019