Organisaatioiden vastuullisuushaasteita ratkotaan monitieteisellä tapaustutkimuskurssilla

Julkaistu 13.12.2023
Janne Seppänen (vas.) ja Jasper de Jonge työskentelivät kurssilla Kriisinhallintakeskuksen tehtävänannon parissa viisihenkisessä tiimissä. Toimeksianto liittyi kriisialueilla työskentelevien henkilöiden mielenterveyteen. "Koko ryhmämme suhtautui tehtävänantoon intohimoisesti ja oli todella mielekästä työskennellä sellaisen aiheen parissa, johon kaikilla on sisäistä motivaatiota", politiikan tutkimusta opiskelevat Seppänen ja de Jonge hehkuttavat.
Examining Leadership and Sustainability Challenges -tapaustutkimuskurssi järjestettiin jälleen kuluneena syksynä. Kansainvälisen Leadership for Change - ja vastuullisen liiketoiminnan maisteriohjelmien yhteisellä kurssilla ratkotaan erilaisten organisaatioiden tarjoamia haasteita ja projekteja.

Tarkoituksena on, että opiskelijat pääsevät harjoittelemaan tutkimuksen tekoa ja samalla tuottamaan aitoa hyötyä kurssille toimeksiantoja antaville organisaatioille. Kurssin tavoitteena on korostaa sitä, kuinka tutkittu tieto liittyy aidosti ja konkreettisesti ympäröivään yhteiskuntaan ja hyödyttää sitä.

Projektien aiheet lähtevät organisaatioiden tarpeista

Kurssi pohjautuu erilaisten organisaatioiden antamille tehtävänannoille, joita opiskelijat ratkaisevat tutkimuksellisella otteella monitieteellisissä ryhmissä. Ryhmiin pyritään saamaan opiskelijoita hallintotieteistä, kauppatieteistä ja politiikan tutkimuksesta.

Aiheet liittyvät vastuullisuuteen eri näkökulmista ja mukaan on pyritty saamaan mahdollisimman monipuolinen joukko toimeksiantoja antavia organisaatioita. Usein opiskelijoilla itsellään on joko opintojensa tai oman harrastuneisuuden kautta toiveita projektien aiheista ja kaikille yritetään löytää henkilökohtaisesti kiinnostava projekti kurssilla.

Kurssi toimii alkusysäyksenä monenlaisiin mahdollisuuksiin

Usein kurssin osallistujat ovat opinnoissaan siinä vaiheessa, että gradututkielma on tulossa pian ajankohtaiseksi. Kurssi voi antaa ideoita ja syötteitä esimerkiksi aiheen valintaan ja toisaalta mahdollistaa erilaisiin tutkimusmenetelmiin tutustumisen ja niiden hyödyntämisen. Itse projekteistakin saattaa jalostua jatkotutkimuksen aiheita ja yhteistyö organisaation ja opiskelijoiden välillä saa näin jatkoa.

Kurssin opettajat Anna Hannula, Anni Kangas ja Malla Mattila kertovat, että yksi kurssin tavoitteista on saada opiskelijoille ymmärrys siitä, miten opiskeltu tieto ja yliopistossa tehty tutkimus liittyvät toisiinsa ja miten opittua tietoa hyödynnetään tulevaisuuden työelämässä.

Erityisesti kansainvälisille opiskelijoille kurssi tarjoaa myös arvokkaan näkymän suomalaisiin organisaatioihin ja työelämään.

Anni Kangas, yliopistonlehtori, Johtamisen ja talouden tiedekunta

- Opiskelijoille tapaustutkimuskurssi tarjoaa mahdollisuuden hioa paitsi tutkimuksellisia, myös projektinhallintaan ja ryhmätyöskentelyyn liittyviä taitoja. Erityisesti kansainvälisille opiskelijoille kurssi tarjoaa myös arvokkaan näkymän suomalaisiin organisaatioihin ja työelämään, Kangas lisää.

Tavoitteena tuottaa aitoa hyötyä toimeksiantoja antaville organisaatioille

Toimeksiannon antavan organisaation näkökulmasta opiskelijoiden projektit tuottavat hyödyllistä tietoa, jota organisaatio voi jatkojalostaa omassa toiminnassaan. Tutkimusten tulokset esitellään kurssin viimeisellä tapaamiskerralla, minkä lisäksi jotkut organisaatiot ovat lisäksi järjestäneet sisäisiä esittelytilaisuuksia, joissa opiskelijat ovat päässeet esittelemään tuloksia henkilökunnalle laajemminkin.

Kriisinhallintakeskus on ensimmäistä kertaa mukana tapaustutkimuskurssilla, mutta on tehnyt jo ennestään paljon yhteistyötä Tampereen yliopiston kanssa.

- Tapaustutkimuskurssi näyttäytyi meille matalan kynnyksen keinona saada vastauksia kysymykseen, joka on tärkeä, mutta jonka perusteelliseen tutkimiseen meillä ei välttämättä ole resursseja. Kurssin opiskelijoiden monialaisuus antaa mahdollisuuden saada vastauksiin laajempaa näkökulmaa, kuin mitä voisimme itse tuottaa, kertoo valmiusasiantuntija Mikko Keltanen Kriisinhallintakeskuksesta.

Kurssin opiskelijoiden monialaisuus antaa mahdollisuuden saada vastauksiin laajempaa näkökulmaa, kuin mitä voisimme itse tuottaa.

Mikko Keltanen, valmiusasiantuntija, Kriisinhallintakeskus

Mitä sitoutuneempi mukaan lähtevä organisaatio on, sitä enemmän kurssista saa irti. Projektien ohjaus tulee kuitenkin yliopiston suunnalta ja mukana olevien organisaatioiden panos keskittyy toimeksiantojen suunnittelemiseen ja laatimiseen yhteistyössä kurssin opettajien kanssa sekä tulosten esittelytilanteeseen.

- Kurssin lopputyötä meidän on tarkoitus käyttää benchmark-vertailun taustana ja vertailukohtana omien prosessien kautta esiin tulleisiin katsantokantoihin ja toimintamme perusolettamiin. Näimme kurssin hyvänä tapana toteuttaa ulkoapäin katsova tarkastelu aiheisiin, joissa meillä itsellämme saattaa olla rajallinen näkökulma, Keltanen kertoo.

Uudet kumppanit toivotetaan lämpimästi mukaan

Tähän saakka kurssilla mukana olleet organisaatiot ovat tulleet lähinnä opettajien omien kontaktien ja verkostojen kautta, mutta uudet organisaatiot toivotetaan lämmöllä mukaan.

- Seuraavan kurssin suunnittelu alkaa keväällä ja etsimme jälleen uusia kumppaneita kurssin järjestämiseen. Kiinnostuneet voivat ottaa rohkeasti yhteyttä, kannustavat Hannula, Kangas ja Mattila.

Anna Hannula, anna.hannula [at] tuni.fi

Anni Kangas, anni.kangas [at] tuni.fi