Opiskelijavalinnan ensikertalaisuustietojen virheet korjattu

Julkaistu 26.5.2023
Kuvituskuva yliopiston monipuolisesta koulutus- ja tutkimustarjonnasta.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Opintopolku-järjestelmän virheellisten ensikertalaisuustietojen vaikutukset Tampereen yliopistossa jäivät vähäisiksi.

Opiskelijavalintojen käyttämässä Opintopolku-järjestelmässä havaittiin tiistaina 23.5. virhe, jonka johdosta järjestelmä oli tulkinnut osan ei-ensikertalaisista hakijoista virheellisesti ensikertalaisiksi.

Tampereen yliopistossa virheellisesti ensikertalaisia hakijoita oli 250 sellaisissa hakukohteissa, joissa paikkoja varataan ensikertalaisille. Ennen virheen havaitsemista Tampereen yliopiston todistusvalinnoista oli julkaistu alle puolet.

Yliopistot ovat yhdessä sopineet periaatteista virhetilanteiden korjaamiseksi. Ennen virheen esilletuloa julkaistuissa Tampereen yliopiston todistusvalinnoissa virheellisen ensikertalaisuustiedon perusteella hyväksyttyjä hakijoita on kaksi kappaletta. Molemmat näistä on kansanterveystieteen hakukohteessa, jossa todistusvalintaa ei ole varattu pelkille ensikertalaisille. Yliopistojen yhteisen linjauksen mukaan virheellisesti myönnettyä opiskelupaikkaa ei tällaisessa tapauksessa peruta, mutta ensikertalaisten aloituspaikkamäärää nostetaan kahdella. Siten kukaan hakija, joka olisi voinut tulla valituksi ilman virhetilannetta, ei jää valitsematta.

Muissa Tampereen yliopiston hakukohteissa virheellisillä tiedoilla ei ole vaikutusta valittaviin opiskelijoihin. Tilanne ei edellytä hakijoilta toimenpiteitä.

Opetushallituksen tiedote

Yliopistojen rehtorineuvosto UNIFIn tiedote

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Matti Kettunen 050 509 9253
Koulutuksen vararehtori Marja Sutela 040 721 5204

Hakijatiedustelut:

Tampereen yliopiston hakijapalvelut
hakijapalvelut.tau [at] tuni.fi
Puh. 0294 520 400 (ma–pe klo 12.00–14.00)