Myös etätapahtumissa tarvitaan spontaaneja kohtaamisia

Julkaistu 15.12.2021
Tampereen ammattikorkeakoulu
Virtuaalitodellisuus, jossa kaksi miestä kättelee
Etäpalaverit, webinaarit ja digitaaliset tapahtumat tulivat koronan myötä nopeasti osaksi myös yrittäjien arkea. Verkostoitumisen ja spontaaneiden kohtaamisten mahdollistajina etäkäytänteet hakevat kuitenkin vielä muotoaan.

– Teams ja Zoom ovat hyviä alustoja, kun on yhteinen agenda ja joku koollekutsujana. Ne soveltuvat huomattavasti huonommin spontaaneihin kohtaamisiin ja vapaamuotoisiin keskusteluihin.  Silti juuri näissä syntyy uutta liiketoimintaa yrittäjäyhteisöjen ja -verkostojen kesken, sanoo Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalous ja media yksiön lehtori Timo Nevalainen.

Haussa toimivia alustoja ja uusia käytänteitä

Nevalainen toimii valmentajana TAMKin Proakatemian yrittäjätiimeille ja vetää parhaillaan TAMKissa TOVE-DIGI-hanketta. Yhteistyössä Turun ammattikorkeakoulun kanssa toteutettava hankkeen tavoitteena on auttaa yrittäjiä ja yrittäjäyhteisöjä kehittämään toimintakulttuuria, jossa verkostoituminen ja spontaanit kohtaamiset mahdollistuisivat myös digitaalisesti.

– Parhaillaan kartoitamme yhdessä TAMKin kanssa alustaratkaisuja, jotka mahdollistaisivat vapaamuotoiset keskustelut ja uusien ihmisten tapaamisen digitaalisissa ympäristöissä, kertoo hankkeen projektipäällikkö, Turun AMK:n BisnesAkatemian valmentaja Päivi Killström.

Teknologian ja alustojen ohella tärkeitä ovat myös uudet käytänteet.

– Meillä on vakiintuneet sosiaaliset käytänteet fyysisissä kohtaamisissa toimimiseen. ”Tule, esittelen sinut tutulleni, joka voisi olla sinulle hyvä tuttavuus”, on baarissa helppo toteuttaa, mutta tarvitsemme yhteisiä käytänteitä siitä, miten sama tehdään digitaalisilla alustoilla, täsmentää Nevalainen.

Kokeiluja yhdessä yrittäjäyhteisöjen kanssa

Sekä Killström että Nevalainen kehuvat yrittäjäopiskelijoiden olevan jo varsin taitavia verkkokohtaamisissa. Etänä pidettävät verkostotapaamiset voivat kuitenkin olla haastavia etenkin niille yrittäjille, joiden oma liiketoiminta perustuu fyysiseen läsnäoloon. Erityisen hankala tilanne on yksinyrittäjille.

– Turun Yrittäjien jäsenistä yli puolet on yksinyrittäjiä. He ovat vaarassa jäädä todella yksin, jos verkostotapaamisia ja niiden tuomia uusia kumppaneita ja asiakkaita ei ole. Tähän voimme toivon mukaan tuoda apua parempien digitaalisten kohtaamisten avulla, kertoo Killström.

TOVE-DIGI-hankkeessa keskeistä on kokeilut ja yhdessä oppiminen. Kerättyjä kokemuksia ja hyväksi havaittuja käytänteitä tullaan jakamaan myös hankkeen omissa digitaalisissa kanavissa; blogikirjoituksissa ja podcasteissa.

Tapaamisia virtuaaliympäristöissä ja hybridisti

Turussa kehitetään myös virtuaalitodellisuusympäristöä digitaalisten kohtaamisten mahdollistajana. TAMKin vastuulla on puolestaan kehittää yhteisiä digitaalisia tapahtumia eri puolilla maata sijaitseville tiimiyrittäjien yhteisöille. Opiskelijoiden välisistä etätapaamista, joissa yritettiin yhdessä ratkoa korona-ajan mukanaan tuomia haasteita, TOVE-DIGI-hanke aikoinaan sai alkunsakin.

Vaikka korona joskus hellittää, ovat digitaaliset kohtaamiset varmasti tulleet jäädäkseen. Oma haasteensa ovatkin jatkossa tapahtumat, joissa on osallistujia sekä läsnä että etänä. Tätä alkaa tutkia TAMKin uusi hybridiyhteisöjen CHC-tutkimusryhmä, jossa myös Nevalainen toimii tutkijana.

– On mielenkiintoista tutkia sekä tässä hankkeessa että tutkimusryhmässä millaisia käytänteitä kehitetään, jotta tapahtumat toimivat sekä etänä että läsnä osallistuville, toteaa Nevalainen.

******

TOVE-DIGI Yrittäjäyhteisöjen toimintakulttuurin ja verkostoitumisen digitaaliset ratkaisut tulevaisuuden menestystekijöinä -hanke on Tampereen ja Turun ammattikorkeakoulujen sekä Turun Yrittäjien yhteinen kaksivuotinen hanke. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR) ja siinä ovat hankepartnereiden lisäksi mukana myös Salon IoT Campus sekä Hubs Tampereelta.  Hankkeen toiminta aika on 1.9.2021 - 31.8.2023.

Lisätiedot:

Timo Nevalainen, lehtori, Liiketalous ja media, Tampereen ammattikorkeakoulu, timo.nevalainen [at] tuni.fi (timo[dot]nevalainen[at]tuni[dot]fi)

Teksti: Helena Pekkarinen

Kuva: Pixabay