Monta näkökulmaa kestävyyteen – yliopiston tutkijat esittäytyvät videoilla

Julkaistu 2.2.2021
Heikki Heikkilä.
Yli 30 Tampereen yliopiston tutkijaa kertoo uusilla, talven ja kevään mittaan julkistettavilla tutkimusvideoilla työstään ja alansa seuraavista suurista askeleista. Kestävyyttä lähestytään yllättävistäkin näkökulmista.

Tampereen yliopiston strategian kantava ajatus on kestävän maailman rakentaminen yhdessä. Yliopiston neljää perustutkimuksesta nousevaa alaa – hyvinvoinnin huominen, kestävä kaupunki, pelillisyys ja laajennettu todellisuus sekä valon ja kuva vallankumous – avattiin viime vuoden lopulla esittelyvideoilla. Nyt ääneen pääsee laaja joukko tutkijoita, joiden tutkimusala liittyy kestävyyteen eri kanteilta.

Kestävän maailman rakentaminen ei ole vain kierrätystä ja päästöjen vähentämistä, vaan se voi olla myös pelillisyyden hyödyntämistä, kielten tutkimusta, laserien sovelluksia, nanofotoniikkaa, monikulttuurisuuden tutkimusta tai toimivia julkisia palveluita. Uusilla videoilla eri alojen tutkijat vastaavat kysymyksiin siitä, mitä he tutkivat, mikä heitä motivoi ja mikä on heidän alansa seuraava suuri askel.

Ensimmäisinä videonsa ehtivät tekemään tutkijatohtori Pauliina Tuomi informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta, yliopistotutkija Regina Gumenyuk tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta sekä journalistiikan tenure track -professori Heikki Heikkilä informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnasta.

– Tutkin journalismia eli sitä, miten uutisia tehdään, mitä uutisissa kerrotaan tai jätetään kertomatta ja sitä, miten yleisö käyttää uutisia elämässään. Tutkijana minua motivoi journalismin muutos, joka liittyy digitalisoitumiseen ja maailman erilaisiin ongelmiin, joita pitää journalismissa käsitellä. Se, että journalismi on digitalisaation ja dataistumisen myötä ihmisten mukana kaikkialla, muuttaa koko asetelmaa: mitä uutisia tehdään, millaisia uutisia tehdään ja mikä vaikutus niillä on maailmassa, Heikki Heikkilä kertoo.

Journalismi ja sen tutkimus liittyvät kestävän maailman rakentamiseen, sillä maailman tilaan vaikuttavat systeemiset ongelmat koettelevat monin tavoin maapallon ja yhteiskuntien kestävyyttä. Mitä on tehtävissä ilmastonmuutokselle tai luonnon monimuotoisuuden katoamiselle? Miten koronavirus taltutetaan? Vievätkö sosiaalisen eriarvoistumisen lisääntyminen, poliittinen polarisoituminen ja disinformaation lisääntyminen ihmisten luottamuksen politiikkaan ja osallistumisen merkitykseen?

– Journalismilla ei ole valtaa tai tietoa näiden ongelmien ratkaisemiseen. Sen sijaan sillä on keskeinen rooli näiden ongelmien syiden ja kehityskulkujen kansantajuistamisessa sekä erilaisten näkemysten tuomisessa julkisen keskustelun kohteeksi. Tätä työtä journalismin on tehtävä paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti. Kestävän maailman edistäminen lähtee omalta osaltaan liikkeelle siitä, että ihmisten luottamus tieteeseen, faktoihin ja poliittisten päätösten merkitykseen vahvistuu. Sen lisäksi tarvitaan kykyä kohdata erilaisia näkemyksiä ja intressejä sekä pyrkimystä käydä näiden kanssa rakentavaa keskustelua, Heikkilä painottaa.

Tutkimusvideoita julkaistaan Tampereen korkeakouluyhteisön YouTube-kanavalla talven ja kevään mittaan sitä mukaa kuin niitä valmistuu. Videoita voi bongata myös yliopiston sosiaalisen median kanavilla.

Teksti: Sanna Kähkönen
Kuva: Kuvakaappaus Heikki Heikkilän videolta, Kaski Agency