Mitä tapahtuu Euro-Välimeri-alueella? Rauhan- ja konfliktintutkijat kertovat

Julkaistu 12.2.2019
Mitä parhaillaan tapahtuu Euro-Välimeri-alueella ja millaisia kehityskulkuja on odotettavissa? Rauhan- ja konfliktintutkijat ja -välittäjät kertovat Välimeren arabimaiden nuorisopolitiikasta, Saharan eteläpuolisen Sahelin alueen mahdollisuuksista, Välimeren siirtolaisista ja Euro-Välimeri-alueen yhteistyöstä.

Euro-Mediterranean community, today's specificities and future perspectives
Rauhan- ja konfliktintutkijat kertovat
tiistaina 19.2. klo 13.00 – 16.00
Eurooppa-sali, Malminkatu 16, Helsinki

- Nykyisen poliittisen tilanteen kolme keskeistä tekijää ovat Euroopan poliittinen kaaos, Välimeren kautta Eurooppaan pyrkivien pakolaisten ja siirtolaisten kohtalo ja useat vakavat kriisit Lähi-idässä, toteaa professori emeritus Tuomo Melasuo Tampereen yliopiston rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus TAPRIsta.

- Ongelmalliset kehityskulut tulevat vieläkin vaikeimmiksi, jos niihin ei puututa ajoissa. Ainoa järkevä ja ongelmien perusteisiin yltävä keino muodostuu yhteistyöstä, tässä tapauksessa Euroopan ja Välimeren maiden välisestä yhteistyöstä.

Melasuo muistuttaa, että Euroopan ja Välimeren maiden historiallinen yhteys on hyvin vahva ja vakiintunut. Nykyisin se ilmenee monilla yhteiskuntaelämän alueilla. Maiden väestöt, taloudet ja kulttuurit ovat sekoittuneet, jopa niiden kansalliset poliittiset järjestelmät heijastuvat voimakkaasti toisiinsa.

Tampereen yliopiston Rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus TAPRIn ja Suomalais-ranskalaisen teknillistieteellisen seuran SRTTS-AFFRST:n järjestämä tilaisuus on maksuton ja kaikille avoin.

Ohjelma:
13.00  AFFRST:n  puheenjohtaja, dosentti Markku Äärimaa:
Welcoming address of the chairman of the AFFRST
13.10  Rauhan- ja konfliktintutkimuksen emeritusprofessori Tuomo Melasuo, TAPRI, Tampereen yliopisto:
Euro-Mediterranean cooperation today and tomorrow
13.40  Johtaja Kirsi Henriksson, Crisis Management Center (CMC) Finland:
Sahel and the Euro-Mediterranean Region – Challenges  and possibilities
14.10  Erikoistutkija Anitta Kynsilehto, New Social Research (NSR) programme ja TAPRI, Tampereen yliopisto: Human mobility across the Mediterranean
14.40  Suomen Akatemian tutkijatohtori Bruno Lefort, TAPRI, Tampereen yliopisto: Youth politics in the Arab Mediterranean: marginalization or agency
15.10- 16.00    Discussion: Kirsi Henriksson, Anitta Kynsilehto, Bruno Lefort and Tuomo Melasuo (chair) with participation of the audience
Puhujien tarkempi esittely:

Rauhan- ja konfliktintutkimuskeskus TAPRI, Tampereen yliopisto