Metodifestivaali kokoaa yli 500 tutkijaa Tampereelle

Julkaistu 21.8.2019
Metodifestivaali
Kymmenvuotisjuhliaan viettävä Metodifestivaali tarjoaa 27.-29.8.2019 Tampereen yliopistolla tuhdin paketin metoditietoutta sekä erilaisia apuvälineitä tutkijan työn tueksi. Festivaaleille saapuu yli 500 tutkijaa eri aloilta. Puhujia kolmipäiväisessä tapahtumassa on yli 120 ja aiheet vaihtelevat SOTE-tutkimuksen menetelmällisistä haasteista tekoälyyn ja tietosuojakysymyksiin.

Tekoäly, sosiaalinen media ja muut maailmaa ja työelämää liikuttavat trendit muuttavat myös tutkijan työtä. Miten muuttuu tutkimusetiikka, miten tehdä mahdollisimman avointa tiedettä ja miten päivittää omaa menetelmällistä osaamista? Miten tutkijan pitäisi ja kannattaisi olla esillä? Myös tutkimuksen apuvälineistä, kuten erilaisista analyysiohjelmista, tarvitaan jatkuvasti uutta tietoa.

– Metodologinen osaaminen, oivaltavien kysymysten ja tutkimusasetelmien rakentaminen sekä ajantasaisten välineiden käyttäminen, soveltaminen ja kehittäminen ovat tutkijuuden ydin. Erityisesti nuorten tutkijoiden rooli innovaatioiden, tutkitun tiedon ja ymmärryksen rakentamisen moottoreina tai esimerkiksi YK:n kestävän kehityksen teema-alueisiin liittyviin haasteisiin vastattaessa on keskeinen, tutkimusjohtaja Pirjo Nikander Tampereen yliopiston tutkijakoulusta kertoo.

Tekoäly tutkimuksen välineenä – mitä pitää huomioida?

Nyt kuudetta kertaa järjestettävä Metodifestivaali ei ole tavallinen konferenssi, vaan pikemminkin kohtaamis- ja keskustelufoorumi. Ohjelmassa tyylilajit vaihtelevat luennoista ja paneelikeskusteluista nopeisiin What is -tuokioihin, joissa puhujat esittelevät parissakymmenessä minuutissa jonkin metodin ja sen käyttömahdollisuudet.

Yhtenä esimerkkinä Metodifestivaalin monitieteisestä ohjelmasta on keskiviikkona 28.8.2019 kello 14.30–16.00 Tampereen yliopiston Päätalolla (Kalevantie 4) järjestettävä Tekoäly monitieteisen tutkimuksen välineenä ja kohteena -paneelikeskustelu.

Paneelin puheenjohtajana on tieteenfilosofi, yliopistonlehtori Samuli Reijula ja keskustelemassa ovat konenäköön ja koneoppimiseen perehtynyt professori Joni Kämäräinen Tampereen yliopistosta, laskennallisen yhteiskuntatieteen yliopistonlehtori Matti Nelimarkka Helsingin yliopistosta sekä Helsingin yliopiston kognitiotieteen yliopistonlehtori Anna-Mari Rusanen, joka tutkii erilaisten kognitiivisten järjestelmien, kuten ihmisaivojen tai tekoälyjärjestelmien, tiedonkäsittelyominaisuuksia ja niiden selittämistä.

Metodifestivaalin ensisijaisena kohderyhmänä ovat tutkijat, väitöskirjatutkijat sekä kaikki menetelmäosaamistaan ylläpitävät.

Lue lisää Metodifestivaalista >>

Lisätiedot Metodifestivaalista:
Pirjo Nikander, Metodifestivaalien järjestelytoimikunnan puheenjohtaja, Tampereen yliopiston tutkijakoulun tutkimusjohtaja, puh. 040 1901373, pirjo.nikander [at] tuni.fi

Metodifestivaali 2019