Logopedian opiskelijat kokosivat esitteen erityislapsia käsittelevistä lastenkirjoista

Julkaistu 23.2.2021
viitekuvassa pieni tyttö pitää nallea kasvojensa edessä
Erityisyyttä käsitteleviä, alle kouluikäisille ja kouluikäisille tarkoitettuja lastenkirjoja on Suomessa tarjolla vain vähän ja varsinkaan erityislasten kommunikaatio-ongelmista kertovia kirjoja ei juuri julkaista. Tampereen yliopiston logopedian opiskelijat ovat koonneet esitteen aihealueen kirjoista.

Ainakin sata sanaa -esitteeseen on poimittu kirjoja erityisryhmistä, joilla on tyypillisesti haasteita vuorovaikutustaidoissa tai puheen- ja kielenkehityksessä.

Esitteen kirjat sopivat erityislasten perheille ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Kirjat soveltuvat myös erityisyyden käsittelyyn ja ymmärtämiseen esimerkiksi varhaiskasvatuksessa.

Tampereen yliopiston logopedian tutkinto-ohjelman opiskelijat Milla Markkola, Anni Paavola ja Sanna Tapionkaski ideoivat kirjallisuushaun yhdessä opettajansa Anneli Ylihervan kanssa. Opiskelijat kävivät loppuvuodesta läpi Lastenkirjainstituutin kirjaston kokoelmia ja kokosivat esitteen erityislapsia käsittelevistä 2000-luvun lastenkirjoista.

Linkki esitteeseen Lastenkirjainstituutin sivuilla

Kuva: Pasi Järvenpää