Lehtinen, Nykter ja Visakorpi saivat Syöpäsäätiön kaksivuotiset apurahat

Julkaistu 13.11.2019
tutkija syöpälaboratoriossa
Syöpäsäätiö on jakanut tänä vuonna tutkimusrahoitusta lähes 7,3 miljoonaa euroa syöpätutkimuksen edistämiseksi. Syöpäsäätiö myönsi tänä vuonna apurahoja kaikkiaan 162 tutkijalle tai tutkimusryhmälle.

Tampereen yliopiston professorit Matti Lehtinen, Matti Nykter ja Tapio Visakorpi saivat kukin 200 000 euron kaksivuotisen tutkimusapurahan.

Syöpäsäätiön käyttörahasto (3 547 500 €)
Dosentti Leena Latonen (Kangasala) ja tutkimusryhmä, 50 000 €, RNA-säätelyreitit kastraatioresistentissä eturauhassyövässä. Yksivuotinen tutkimusapuraha.
Professori Matti Lehtinen (Tampere) ja tutkimusryhmä, 200 000 €, Riskiryhmiin perustuva pään- ja kaulan alueen syöpien seulonta. Kaksivuotinen tutkimusapuraha.
Dosentti Teemu Murtola (Kangasala) ja tutkimusryhmä, 120 000 €, Impact of atorvastatin on prostate cancer progression during androgen deprivation therapy – lipid metabolism as a novel biomarker for prostate cancer progression – phase 3, double-blind, placebo-controlled randomized clinical trial. Kaksivuotinen tutkimusapuraha.
LT, dos. Marko Pesu (Tampere) ja tutkimusryhmä, 50 000 €, T solujen FURIN proteaasi syövän immuunivasteessa. Yksivuotinen tutkimusapuraha.
Docent Daniela  Ungureanu (Tampere) ja tutkimusryhmä, 50 000 €, Syövän kantasoluja vastaan lääkeresistenssissä munasarjasyövässä ROR1-reseptoria inhiboimalla. Yksivuotinen tutkimusapuraha.
FM Hanna Karvonen (Tampere) väitöskirjatyö, 4 000 €, ROR1-pseudokinaasin osallisuus syövän kehittymiseen ja kemoresistenssiin
LL Erik Veskimäe (Tampere) väitöskirjatyö, 4 000 €, Korkean riskin virtsarakkosyövän leikkaustekniikan ja perioperatiivisen hoidon kehitys ja sen vaikutukset potilaiden selviytymiseen.

Syöpätutkimusrahasto sidottu (200 000 €)
Professori Tapio Visakorpi (Tampere) ja tutkimusryhmä, 200 000 €, Ei-koodaavat RNA:t eturauhassyövän kehityksessä. Kaksivuotinen tutkimusapuraha

Syöpätutkimusrahasto vapaa (200 000 €)
Professori Matti Nykter (Lempäälä) ja tutkimusryhmä, 200 000 €, Kromatiinin rakenteen muutokset eturauhassyövässä. Kaksivuotinen tutkimusapuraha.

Elsa Susi-Kiurun rahasto (20 000 €)
LK Eerik Santala (Tampere) väitöskirjatyö,4 000 €, Verenpainelääkkeiden käytön vaikutus syöpäkuolleisuuteen. The effects of antihypertensive medication use on cancer survival.

Roosa nauha -rahaston muut apurahat (352 000 €)
Mrs. Indira Adhikari (Tampere) ja väitöskirjatyö, 4 000 €, Risk of cervical cancer in oral contraceptive users

Syöpäsäätiön tiedote