Lasten akatemiassa poliisi kertoo teknisestä rikostutkinnasta

Julkaistu 16.9.2019
poliisiauto
Tampereen Lasten akatemia jatkuu taas lauantaina 21.9. kello 11.00 - 12.00. Vanhempi rikoskonstaapeli Tuomas Korhonen kertoo silloin lapsille aiheesta Kuinka rikokset ratkaistaan? Luento pidetään tuttuun tapaan Tampereen yliopiston keskustakampuksella, päärakennuksen toisen kerroksen luentosalissa A1, Kalevantie 4.

Luennolla kuullaan, mitä poliisin tekninen rikostutkinta tarkoittaa. Kuinka poliisi hankkii teknisellä tutkinnalla tietoa rikospaikalta hyödyntääkseen sitä rikoksen selvittämisessä? Millaisia jälkiä rikoksentekijä jättää rikospaikalle ja kuinka poliisin talteen ottamia näytteitä voidaan käyttää näyttönä rikosasiassa?

Luennolla käsitellään yleisellä tasolla rikospaikkaan, rikoksentekovälineisiin ja henkilöihin kohdistuvia tutkimuksia ja näytteiden käsittelyä rikosten selvittämiseksi. Lisäksi tutustutaan käytännönläheisesti muun muassa DNA-, sormenjälki- ja jalkineenjälkitutkimusten perusteisiin.

Vanhempi rikoskonstaapeli Tuomas Korhonen työskentelee Sisä-Suomen poliisilaitoksen ennalta estävän toiminnan ryhmässä Tampereen pääpoliisiasemalla ja on toiminut rikostutkijana useita vuosia.

Lasten akatemia

Lasten akatemian tarkoituksena on innostaa lapsia kyselemään, ottamaan selvää ja tutkimaan. Lasten akatemiassa voivat opiskella 7-10 -vuotiaat. Luennoille ei tarvitse ilmoittautua.

Lasten akatemia on suunnattu lapsille, mutta toki heidän saattajansakin ovat tervetulleita mukaan.
Lasten akatemian toteuttavat yhteistyössä Tampereen yliopiston lasten ja nuorten oma Juniversity sekä Tampereen kaupungin kulttuuri- ja taideyksikkö.

Lisätietoja:
Markkinointikoordinaattori Kyösti Koskela, 050 318 6621, kyosti.koskela [at] tuni.fi tai juniversity [at] tuni.fi, Tampereen yliopisto

TAMPEREEN YLIOPISTON TIEDOTE 16.9.2019