Lääkäri näkee pian potilaansa virtuaalitodellisuudessa

Julkaistu 9.5.2022
Tutkija tarkastelee potilaskuvaa virtuaalilasien avulla. Tuntopalautetta hän saa oikeassa kädessään olevan ohjaimen avulla. Kuva: Hilma Toivonen
Tampereen yliopiston tutkijat ovat kehittäneet ratkaisun, jolla lääketieteen kuvantamisdata voidaan muuttaa kolmiulotteiseksi ja siirtää se virtuaalitodellisuuteen. Lääkäri voi tarkastella potilaan terveysongelmaa virtuaalilasien avulla, tehdä diagnoosin ja esimerkiksi suunnitella leikkauksia. Kokonaisuuteen kuuluu myös tuntoaistikokemus – kirurgi saa erityisen ohjaimen kautta kokemuksen kosketuksesta leikattavaan kohtaan.

Tutkimushankkeen aikana valmistui useita tutkimusprototyyppejä, jotka perustuvat ihmisen eri aisteja tukeviin laitteistoihin ja Tampereen yliopiston tutkijoiden kehittämiin ohjelmistoihin.

— Lääkärit ovat koetilanteessa testanneet tätä omien hoitotapauksiensa vaihtoehtoisena työkaluna ja vertailleet nykyiseen toimintatapaan. He ovat olleet tyytyväisiä tuottamiimme uusiin ratkaisuihin, kertoo tutkimusta johtanut professori Roope Raisamo Tampereen yliopistosta.

— Kehitettävää on tietenkin, mutta menetelmä on osoittautunut toimivaksi, Raisamo sanoo.

— Tällä menetelmällä voidaan korvata perinteisempää kaksiulotteista tietokoneavusteista leikkaussuunnittelua tulevaisuudessa, kertoo erikoishammaslääkäri, suuradiologi Jorma Järnstedt Tampereen yliopistollisesta sairaalasta.

— Nyt testatulla menetelmällä on selkeitä etuja monimutkaisten anatomisten rakenteiden hahmottamiseen, Järnstedt toteaa.

Tampereen yliopisto on koordinoinut Digital and Physical Immersion in Radiology and Surgery -tutkimusta (DPI), jossa on ollut mukana myös Tampereen yliopistollinen sairaala ja useita yrityksiä.

Käytännössä tutkijat ovat aitojen, nimettömien potilaiden kerroskuvausdatan avulla rekonstruoineet kolmiulotteisen kuvan, jota voi katsoa eri suunnista ja eri suurennuksilla käyttäen virtuaalilaseja. Tutkimuksessa keskityttiin pään alueeseen, mutta menetelmä sinänsä sopii muidenkin kehonosien tarkasteluun.

Tutkimustilanteessa virtuaalitodellisuudessa pyörii kolmiulotteinen kallomalli, jonka avulla lääkäri voi suunnitella esimerkiksi poskiluun murtuman korjaamista leikkauksella. Tutkijat kehittivät vuorovaikutustekniikoita myös siihen, miten lääkäri voi tarkimmin merkitä malliin leikkauskohdat.

Hankkeen päätyttyä tutkijoiden yhteistyö jatkuu joidenkin yritysten ja Aalto-yliopiston kanssa muun muassa selittävän tekoälyn kehittämisellä. Tähtäimessä on myös ratkaisu, jossa useat lääkärit voisivat kokoontua samaan virtuaalitodellisuuteen tarkastelemaan yhdessä potilasmallia tehdessään päätöksiä, joissa tarvitaan useiden eri erikoisalojen asiantuntemusta.

— Tämä on tärkeää, koska lääketiede menee yhä enemmän kohti etälääketiedettä, etädiagnooseja, etäkonsultaatiota. Ennuste on, että yhä suurempi osa lääketieteestä ja lääkärien tapaamisesta tulee tapahtumaan virtuaalisesti. Tämä on yhteiskunnallisesti ja lääketieteellisesti hyvin merkittävä trendi, toteaa yliopistotutkija Pertti Huuskonen.

DPI-hankkeessa olivat mukana Tampereen yliopisto, Tampereen yliopistollinen sairaala, Planmeca Oy, Adesante Oy, 3DStep Oy, Disior Oy, MVision AI Oy, Osgenic, Varjo Technologies Oy ja Nokia Bell Labs. Kaksivuotista hanketta rahoitti Business Finland.

Video DPI Project - Enhanced VR for medical interaction