Koronavirusaltistuksia Tampereen yliopistolla, tilat eivät tartuntavaarallisia – tutustu ohjeistuksiin intrassa

Julkaistu 8.3.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Pirkanmaan sairaanhoitopiiri (PSHP) on sunnuntaina 8.3. tiedottanut kolmesta uudesta koronavirustartunnasta. Kahteen Pirkanmaalla perjantaina ja lauantaina todettuun tartuntaan liittyy altistumisia Tampereen yliopistolla.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin tiedote 8.3.2020: https://www.tays.fi/fi-FI/Pirkanmaalla_lukuisia_koronavirukselle_a(104067)

Tampereen yliopistossa tiedossa oleviin, alle 20:een altistuneeseen on oltu yhteydessä ja heidät on asetettu karanteeniin. Pääosa altistuneista on rakennetun ympäristön tiedekunnan opiskelijoita Hervannan kampukselta. Yliopiston tilat eivät ole tartuntavaarallisia ja niitä voidaan käyttää normaalisti.

Yliopiston työskentely- ja opiskeluympäristön turvallisuus ja yhteisömme terveys ja hyvinvointi ovat yliopistolle ensiarvoisen tärkeitä. Yliopisto ja Tampereen ammattikorkeakoulu seuraavat koronavirustilannetta aktiivisesti yhdessä ja noudattavat Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ja PSHP:n ohjeita. Toimenpiteitä koordinoi ja tarvittavia päätöksiä valmistelee viime viikolla asetettu erityistilanneryhmä. Linjauksia on tähän mennessä tehty mm. matkustuksesta, ja kampuksilla on tehostettu siivousta ja parannettu käsienpesumahdollisuuksia sekä julkaistu ohjeita yskimiseen ja käsienpesuun. Viimeisimmät 5.3.2020 päivitetyt linjaukset löytyvät intran etusivulta.

Tilanne herättää ymmärrettävästi huolta ja kysymyksiä varautumisesta ja käytännön järjestelyistä. Tampereen yliopiston ja Tampereen ammattikorkeakoulun ohjeistukset sekä lisätietoja ja apua antavien tahojen yhteystiedot päivittyvät korkeakouluyhteisön intran etusivulle.