Koronapandemia nosti yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen aiheet keskiöön

Julkaistu 27.10.2020
Seurannassa-keskustelusarja
Seurannassa-sarjassa keskustellaan koronan kanssa elävästä yhteiskunnasta. Takana on jo kymmenkunta lähetystä siitä, mitä koronavirus paljastaa maailmastamme ja millaisia pitkäaikaisia vaikutuksia sillä on.

Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteiden tiedekunta ja sen Alusta-verkkojulkaisu käynnistivät sarjan viruksen levitessä maailmanlaajuiseksi. Sarjaa motivoivat yhteiskunnallisen analyysin ja keskustelun tarve, ja yhteiskuntatieteellinen tutkimus on valmiina haasteeseen.

– Keväällä oli selvää, että koronapandemia tekee näkyväksi monia yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen keskiössä olevia ja tutkimuksen jo tuntemia asioita, sarjaa organisoiva Alustan toimittaja Tiina Heikkilä sanoo.

Näitä asioita on noussut esiin haastatteluissa, jotka löytyvät kootusti Seurannassa-sarjan kotisivulta. Monitieteiset aiheet analysoivat pandemian vaikutuksia yhteiskunnan perusrakenteeseen ja kansanterveydelliseen valmiuteen.

– Yhteiskunnan toimivuuteen ja elinkeinoelämään vaikuttavia, sarjassa käsiteltyjä aiheita ovat esimerkiksi mielenterveyspalvelut, kausityövoima sekä vanhushoiva, joka on järjestelmänä riippuvainen myös omaisten osallisuudesta, Heikkilä kertoo.

Seurannassa-sarja välittää asiantuntijatietoa laajasti yhteiskuntaan ja tuo myös tutkijat yhteen.

– Tiedekunta pitää tärkeänä, että sen tutkijat osallistuvat aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun ajankohtaisista kysymyksistä. Alustan osana organisoitu Seurannassa-konsepti on tähän oiva väline ja auttaa myös tutkijoiden välisen yhteistyön edistämisessä, sanoo dekaani Juho Saari.

Seurannassa-sarjan lähetyksiä loka-marraskuussa

Viimeisimmässä jaksossa 15.10. tutkijatohtori Marjo Kolehmainen ja sosiaalipsykiatrian professori Sami Pirkola keskustelivat koronarajoitusten vaikutuksesta mielenterveyteen ja ihmissuhteisiin.

29.10. kello 14 Erilaiset koronaperheet

Mistä puhumme, kun puhumme perheestä?

Koronasulun aikana ihmiset viettivät aikaa kotona perheensä kanssa. Mutta mitä perhe tarkoittaa, ja minkälaisia oletuksia perheistä kevään koronakeskusteluissa ilmeni? Millaisia perheitä ja elämäntapoja Suomessa on, ja miten tilanne pitäisi huomioida?

Mitä perheen varaan voi pandemiatilanteessa tai yhteiskunnallisessa kriisissä ylipäänsä laskea?

Keskustelemassa tutkija Anu Kinnunen Singlehood studies-verkostosta ja sosiaalipolitiikan yliopistonlehtori Ritva Nätkin.

5.11. kello 14 Korona ja eriarvoisuus

Millaista eriarvoisuutta korona voi syventää, ja miten sen voisi estää nyt?

Koronarajoitusten suorat vaikutukset ovat jakautuneet epätasaisesti, ja pidempiaikaiset vaikutukset osuvat niihin, joilla ei ole puskuria.

Mitkä ovat toimeentulon menettämisen sosiaaliset seuraukset, kun se tapahtuu yhtäkkiä? Mitä sosiaalisia ongelmia koronarajoitukset tekivät näkyviksi? Mitä voimme oppia 1990-luvun lamasta?

Keskustelemassa tohtorikoulutettava Niko Eskelinen Turun yliopistolta ja Kalevi Sorsa -säätiön eriarvoisuuden vähentämisen hankevastaava, YTT Maija Mattila.

***

Seurannassa-keskustelusarjaa juontaa ja organisoi toimittaja Tiina Heikkilä. Ohjelma striimataan yhteistyössä Tampereen kaupungin nuorten palveluiden Pajaston mediatyöpajan kanssa.

Koronan kanssa elävä yhteiskunta Tampereen yliopiston asiantuntijoiden seurattavana – verkkolähetykset torstaisin kello 14: tuni.fi/seurannassa-keskustelusarja.