Kolmelle Tampereen yliopiston tohtorille apuraha post doc -poolista

Julkaistu 5.4.2022
viitekuvassa karttapallo
Säätiöiden post doc -pooliin kuuluvat säätiöt ovat jakaneet 34 tohtorille noin 1,72 miljoonaa euroa. Poolin tehtävänä on edistää Suomen tieteen kansainvälistymistä. Tampereen yliopistossa työskentelevät tohtorit saivat kolme apurahaa.

Tampereen yliopiston apurahansaajat ovat

Jukka-Pekka Humaloja, matematiikka, jatkoapuraha 45 000 euroa, myöntäjä Suomalainen Tiedesäätiö
Irina Ignatova, neurotiede, 50 000 euroa, myöntäjä Suomen Kulttuurirahasto
Henna Tahvanainen, akustiikka, 38 000 euroa, myöntäjä Suomen Kulttuurirahasto.

Poolin kevään hakukierrokselle osallistui 107 tohtoria eri puolilta Suomea, joten apuraha voitiin myöntää miltei 32 prosentille hakijoista.

Kahdenkymmenenviiden hakukierroksen jälkeen jo yli 680 tohtoria on saanut poolin kautta rahoituksen vähintään yhden lukuvuoden kestävän ulkomaisen tutkimusjakson järjestämiseksi. Heistä noin kolmannes on saanut kaksivuotisen rahoituksen.

Vuodesta 2022 alkaen post doc -poolista voi hakea rahoitusta myös entistä lyhyemmille, vähintään puoli vuotta kestäville ulkomaisille tutkimusjaksoille.

Poolin seuraava hakukierros järjestetään 15.8.–15.9.2022, jolloin jaettavana on noin 1,6 miljoonaa euroa. Haun tulokset julkistetaan marras-joulukuussa.

Säätiöiden post doc -pooli perustettiin vuonna 2009. Siihen kuuluu kaudella 2022–2024 kolmetoista  säätiötä, jotka ovat sijoittaneet pooliin yhteensä 3,25 miljoonaa euroa vuosittain. Mukana ovat Ella ja Georg Ehrnroothin Säätiö, Emil Aaltosen Säätiö, Alfred Kordelinin Säätiö, Liikesivistysrahasto, Päivikki ja Sakari Sohlbergin Säätiö, Suomalainen Tiedeakatemia, Suomen Kulttuurirahasto, Suomen Lääketieteen Säätiö, Svenska Kulturfonden, Svenska litteratursällskapet, Tekniikan edistämissäätiö, Jenny ja Antti Wihurin rahasto sekä Ulla Tuomisen Säätiö.