Hyppää pääsisältöön
Tutkimus

Kestävän raskaan tieliikenteen tiekartta 2035 näyttää suuntaa kohti ilmastoystävällistä ja kilpailukykyistä tulevaisuutta

Julkaistu 27.6.2025
Tampereen yliopisto
Hervannan valtaväylä.
Kuva: Jonne Renvall/Tampereen yliopisto
Nyt julkaistu Kestävän raskaan tieliikenteen tiekartta 2035 kokoaa yhteen teollisuuden, tutkimuksen ja julkisen sektorin voimat kehittämään kestävää liiketoimintaa, älykkäitä ohjausjärjestelmiä, nollapäästöisiä ratkaisuja, datan hyödyntämistä, ihmiskeskeisyyttä ja automaatiota.

SIX HOVE -hanke toteutetaan Tampereen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernen ja VTT:n tiiviinä yhteistyönä. Verne johtaa hankkeen teollisen tutkimuksen kokonaisuutta ja VTT innovaatioklusterin rakentamisen kokonaisuutta. SIX Heavy On-road on saanut yhteishankkeelle tukea Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta. 

Suomessa erityisesti pitkien etäisyyksien vuoksi, logistisen järjestelmän toimivuus on erityisen tärkeää. Raskas liikenne on merkittävä osa tätä verkostoa, ja se on keskeisessä asemassa kansainvälisessä ja kotimaisessa vaihdannassa sekä luo edellytykset sujuville toimitusketjuille. 

– Hankkeen keskeisenä tavoitteena on muodostaa teollisuuden ja tutkimuksen yhteistyönä tiekartta ja toimenpidesuunnitelma raskaan tieliikenteen sähköistymisen edistämiseksi, sanoo Tampereen yliopiston yliopisto-opettaja Erika Kallionpää rakennetun ympäristön tiedekunnasta (BEN). 

SIX HOVE vauhdittaa sähköisten kuorma-autojen käyttöönottoa 

Raskas tieliikenne on merkittävä liikenteen päästölähde Suomessa. Tieliikenteen sähköistyminen etenee vauhdilla, ja myös raskas liikenne on siirtymässä kohti vähäpäästöisempiä ratkaisuja. 

Ilmastonmuutoksen, digitalisaation, muuttuvien asiakastarpeiden, teknologisen kehityksen sekä sähkön ja energiainfrastruktuurin muutosten myötä meidän on uudistettava raskasta liikennettä kestävämmäksi. 

Suomen tavoite on olla hiilineutraali yhteiskunta vuoteen 2035 mennessä. 

– Se tarkoittaisi fossiilittoman liikenteen tiekartassa liikenteen päästöjen puolittamista 2030 mennessä ja poistamista kokonaan 2045 mennessä, kertoo Kallionpää. 

– Hankkeen tavoitteena on vauhdittaa ja tukea sähköisten kuorma-autojen käyttöönottoa Suomessa ja siten osaltaan mahdollistaa Suomen päästövähennystavoitteet, hän jatkaa.

 

Euroopan unionin rahoittama.

Tutustu Kestävän raskaan tieliikenteen tiekarttaan 2035

 

Lisätietoja

Erika Kallionpää, yliopisto-opettaja, Tampereen yliopisto
erika.kallionpaa [at] tuni.fi (erika[dot]kallionpaa[at]tuni[dot]fi) 

Heikki Liimatainen, professori, Tampereen yliopisto
heikki.liimatainen [at] tuni.fi (heikki[dot]liimatainen[at]tuni[dot]fi) 

Mikko Pihlatie, Research Professor, VTT                                                       
mikko.pihlatie [at] vtt.fi (mikko[dot]pihlatie[at]vtt[dot]fi)