Käsikirjoittamisen ylempi AMK-tutkinto avitti Eeva Putroa Tove-elokuvan luomisessa

Julkaistu 7.12.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tove-elokuvan tunnuskuvassa kaksi naista
Kansainvälinen tutkinto-ohjelma voi avata uusia näkökulmia ja verkostoja jopa kokeneelle ammattilaiselle. Elokuvien tuotanto on kansainvälistä liiketoimintaa, jossa mentoreiden ja opiskelijakollegoiden antama palaute voi vahvistaa omaa ääntä ja kehittää työprosesseja.

– Koulutus auttoi minua parantamaan kirjoitustaitojani kiinnittämällä huomiota koko kirjoitusprosessiin, alusta loppuun. Uusi näkökulma on nyt tärkeä työkalu, toteaa Eeva Putro, jonka käsialaa on muumitarinoiden luojasta, Tove Janssonista kertovan Tove-elokuvan käsikirjoitus.

Koulutuksella Eeva Putro viittaa TAMKin englanninkieliseen Master’s Degree Programme in Screenwriting -tutkinto-ohjelmaan. Vuoden kestävän ylemmän AMK-tutkinnon opiskelijat edustavat tyypillisesti useita eri kansalaisuuksia ja taustoja. Eeva Putron mukaan tämä edesauttaa luomaan kansainvälistä uraa ja verkostoja.

Tutkinto-ohjelman työpajamuotoiset opinnot kattavat luovan käsikirjoittamisen kaikki vaiheet. Koulutuksessa on mukana ammattimaisia mentoreita, jotka ohjaavat ja tukevat opiskelijan itsenäistä työtä. Ryhmäopetus puolestaan edistää ideoiden jakamista opettajien ja opiskelijoiden kesken. Opiskelijat saavat runsaasti palautetta töistään, mikä tukee heidän ammatillista kasvuaan.

Screenwriting-opintojen aikana opittu rakenteellinen ajattelu sekä kollegoilta saatu palaute ja tuki auttoivat Eeva Putroa luomaan Tove-käsikirjoitukseensa mielenkiintoisen tarinan.

Lue TAMKin englanninkielisestä blogista lisää Eeva Putron ajatuksia Master’s Degree Programme in Screenwriting -ohjelmasta ja ensimmäisen pitkän elokuvan käsikirjoittamisesta: Seeing scripts as an independent art form and writing “Tove”

Tove-elokuva julkaistiin syksyllä 2020. Elokuva on Suomen vuoden 2021 Oscar-ehdokas.

Katso traileri.

Lue lisää TAMKin Master’s Degree Programme in Screenwriting -ohjelmasta.

Teksti: Dimitra Panopoulou-Huovila
Valokuva Eeva Putron arkistosta