Kansainvälisessä Reproductive Futures -konferenssissa visioidaan lisääntymisen paradoksaalista tulevaisuutta

Julkaistu 15.6.2022
Lehmän turpa, geenitutkimusta, käsiä yhdessä, kyltti mielenosoituksesssa
Kuvat: Jinen Shah, Louis Reed, Liz Brenden, Markus Spiske /Unsplash.com
Reproductive Futures: Emergent Injustices, Hopes and Paradoxes kokoaa huippututkijoita ympäri maailmaa Tampereelle keskustelemaan siitä, miltä näyttää lisääntymisen tulevaisuus kiihtyvän ilmastokriisin ja luontokadon, lisääntymisteknologioiden kasvavien markkinoiden ja muuttuvien perhekäsitysten aikana.

Tampereella 15.–17. kesäkuuta hotelli Scandic Rosendahlissa järjestetään monialainen yhteiskuntatieteellisesti painottunut lisääntymistutkimuksen konferenssi. Konferenssin teemat liikkuvat mitä ajankohtaisimmissa ja yhteiskunnallisesti tärkeissä aiheissa koskien lisääntymisen tulevaisuutta. Miksi lapsia syntyy vähemmän ja vanhemmalla iällä? Miltä perheet näyttävät tulevaisuudessa? Kuka saa lisääntyä ja millä ehdoilla? Miten ilmastonmuutos vaikuttaa käsityksiimme ja politiikkaan perhe-elämästä? Millaisia eettisiä kysymyksiä lisääntymisteknologiat ja -markkinat herättävät? Muun muassa näihin kysymyksiin konferenssissa etsitään tutkimukseen perustuvia vastauksia.

Konferenssin pääpuhujien esitelmissä käsitellään esimerkiksi CRISPR-geenisaksien, tekoälyn ja koneoppimisen rantautumista avusteiseen lisääntymiseen sekä ympäristökriisin ja perheellistymisen paradoksia. Konferenssissa käydään myös paneelikeskustelu rodun ja etnisyyden merkityksestä lisääntymisen politiikoissa pohjoismaissa. Kolmen päivän aikana kokoontuu myös yhteensä 29 työryhmää erilaisissa lisääntymisen aiheissa.

Konferenssi järjestetään hybridimuotoisena, joten kaikki asiantuntijapuheenvuorot pääpuheenvuorot, -paneeli ja muutama työryhmäkeskustelu ovat myös onlineosallistujien katsottavissa.

Konferenssi on merkittävän kansainvälisen yhteistyön tulos. Sen järjestämisestä vastaa Tampereen yliopiston Suomen kulttuurirahaston rahoittama Lisääntymisen tulevaisuus -hanke yhteistyössä Cambridgen ja Yalen yliopistojen koordinoiman Wellcome Trustin rahoittaman Changing (In)Fertilities -hankkeen kanssa. Konferenssiin osallistujia on noin 140, 26 maasta ja 84 yliopistosta.

Lisätietoja:

Konferenssin verkkosivut