Kansainvälisen myynnin konferenssi Panamassa: suomalais-amerikkalainen yhteistyö törmäyttää yritykset ja myynnin huippututkijat

Julkaistu 8.2.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Kansainväliseen myyntiin keskittyvä Global Sales Science Institute Conference 2019 järjestetään Panama Cityssä, Panamassa 5.–8. kesäkuuta 2019. Konferenssiin voivat osallistua tutkijoiden lisäksi myös yritykset. Tampereen ammattikorkeakoulun myynnin yliopettaja Pia Hautamäki on toinen konferenssin järjestäjistä.

Global Sales Science Instituten vuosittainen kansainvälinen konferenssi kokoaa yhteen myynnin professorit ja tutkijat. Konferenssin tavoitteena on lisätä myynnin korkeakoulutasoista opetusta ympäri maailmaa ja luoda myynnin asiantuntijoille mahdollisuuksia rakentaa huippututkimusta, joka palvelee myynnin tulevaisuutta.

– Panama City voidaan nähdä yritystoiminnan porttina koko Etelä-Amerikkaan, jossa myös monella länsimaalaisella yrityksellä on kasvun mahdollisuuksia. Etelä-Amerikan korkeakouluissa ei opeteta myyntiä vielä laajasti, mutta se on yksi GSSI:n tavoitteista tänä vuonna. Myynnin koulutukselle on suurta tarvetta maailmanlaajuisesti, Pia Hautamäki kertoo.

Myyntiosaamisessa paljon parannettavaa

Myynnin koulutus on korkeakoulutasolla harvinaista Euroopassa. Vaikka Suomessa myynnin koulutuksen tilanne korkeakoulutasolla on lupaava, on Hautamäen mukaan edelleen paljon tehtävää etenkin pk-yritysten kasvun mahdollistamisessa myynnin kautta.

Tampereen ammattikorkeakoulussa myyntiä opetetaan liiketalouden yksikössä. TAMKissa voi suorittaa myyntiin painottuvan tradenomin AMK-tutkinnon sekä kansainväliseen myyntiin ja myynnin johtamiseen painottuvan tradenomin ylemmän AMK-tutkinnon. Myyntiä opetetaan laajemmallekin joukolle Y-kampuksella, joka on yrittäjyys- ja innovaatiopalveluita tarjoava oppimis- ja innovaatioympäristö TAMKissa ja Tampereen yliopistossa.

Yrityksille ja tutkijoille mahdollisuus osallistua

– Yritysten kannattaa osallistua Panaman konferenssiin, koska siellä voi ottaa haltuun uusimman myynnin tutkimustiedon ihan käytännön tasolla. Ehkäpä se luo boostia löytää vaikkapa kansainvälinen yliopisto avuksi kansainväliseen laajentumiseen ja valittuun kohdemarkkinaan, Hautamäki sanoo.

Tutkijoille konferenssi luo mahdollisuuden lähettää oma tutkimuspaperi vertaisarvioitavaksi. Hyväksyttynä se pääsee mukaan konferenssijulkaisuun.

– Konferenssissa on myös tilaisuus tavata asiantuntijajournaleiden päätoimittajia rennoissa merkeissä, mikä on varmasti jokaiselle tulevaisuuden tutkijalle mahtava mahdollisuus.

Konferenssin toinen järjestäjä on professori Lenita Davis Little Rock Universitystä Yhdysvalloista. Tutkimuspapereiden tai Special Session -ehdotusten viimeinen lähetyspäivä on 15.2.2019.

– Jos haluat olla mukana rakentamassa johtavien myynnin korkeakoulujen professoreiden ja myynnin tutkijoiden verkostoa, lähde mukaan, Hautamäki rohkaisee.

Lisätietoja konferenssista

Lisätiedot: Pia Hautamäki, myynnin yliopettaja, Tampereen ammattikorkeakoulu, pia.hautamaki [at] tuni.fi (pia[dot]hautamaki[at]tuni[dot]fi)