Kaksi Alkoholitutkimussäätiön gradupalkintoa Tampereen yliopistoon

Julkaistu 16.11.2022
Värikkäitä saateenvarjoja ilmassa taideteoksessa.
Kuva: Katja Kuusisto
Alkoholitutkimussäätiö on myöntänyt pro gradu -palkinnon kahdelle Tampereen yliopistossa tehdylle tutkielmalle. Säätiö myönsi palkinnon yhteensä neljälle alkoholi- ja huumetutkimuksen alan gradulle. Palkituista Janika Kosonen tekee väitöskirjaa ja Anna-Maria Mäki-Kuutti työskentelee tutkijatohtorina yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa.

Alkoholitutkimussäätiö on julkistanut vuoden 2022 pro gradu -palkintojen saajat. Anna-Maria Mäki-Kuutti ja Janika Kosonen palkittiin tutkielmistaan kahden muun palkinnon ohella, jotka myönnettiin Helsingin ja Oulun yliopistoihin.

Palkitut tutkielmat käsittelevät päihdetutkimuksen ajankohtaisia ilmiöitä: päihdepalvelujen digitaalisuutta ja Covid19-pandemian aiheuttamia poikkeusoloja.

Anna-Maria Mäki-Kuutti palkittiin pro gradu -työstään: Toimijaverkkojen kudelmat digitaalisissa päihdepalveluissa. Systemoitu kirjallisuuskatsaus.

Janika Kosonen palkittiin pro gradu -työstään: Ongelmallisesta päihteidenkäytöstä irtaantuminen poikkeusoloissa. Tutkimus koronarajoitusten vaikutuksista päihdedesistanssin mahdollisuuksiin laitospäihdekuntoutuksessa. Tutustu tutkielmaan.

Sekä Mäki-Kuutti että Kosonen kuuluvat Tampereen yliopiston TreAdd -tutkimusryhmään, joka keskittyy tutkimuksessaan riippuvuuksiin ja niiden hoitoon. Kosonen tekee parhaillaan sosiaalityön väitöskirjaa. Mäki-Kuutti työskentelee tutkijatohtorina yhteiskuntatieteiden tiedekunnassa.

Alkoholitutkimussäätiö myöntää tunnuspalkinnon poikkeuksellisen ansiokkaalle alkoholi- tai huumetutkimuksen alan pro gradu -työlle. Palkinto on arvoltaan tuhat euroa.

Lue Alkolitutkimussäätiön uutinen palkinnoista