Jane ja Aatos Erkon säätiöltä rahoitus immunoterapian kehittämiseksi pahanlaatuiseen aivosyöpään

Julkaistu 3.11.2022
kuvituskuvassa aivojen kolmiulotteinen opetusmalli
Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt 1 498 000 euron rahoituksen tutkimushankkeelle, jossa kehitetään kohdennettua immunoterapiaa pahanlaatuisen gliooman hoitoon. Hankkeeseen osallistuu kolme huippututkijaa tutkimusryhmineen: professori Seppo Ylä-Herttuala Itä-Suomen yliopistosta, professori Vincenzo Cerullo Helsingin yliopistosta ja professori Dario Greco Tampereen yliopistosta.

Gliooma on pahanlaatuinen aivokasvain. Sen useista alatyypeistä yleisin ja huonoennusteisin on glioblastooma, jota ei toistaiseksi pystytä parantamaan. Säätiön rahoittamassa hankkeessa tavoitteena on yhdistää tutkimusryhmien erityyppiset lähestymistavat uudenlaisten, räätälöityjen immunoterapeuttisten hoitojen kehittämiseksi glioblastoomaan. Hankkeessa kehitetään myös uusia, potilaiden glioomanäytteisiin perustuvia tutkimusmalleja, selvitetään glioomien antigeenejä, joihin immuunivaste kohdistuu, ja kehitetään koneoppimiseen perustuvia menetelmiä niiden nopeaan tunnistamiseen.

Cerullon IVTLab-tutkimusryhmä on maailman kärkeä syövän hoitoon käytettävien onkolyyttisten virusten tutkimuksessa. Ryhmän kehittämän menetelmän avulla voidaan tunnistaa kasvaimen antigeenejä ja kohdistaa niihin immunoterapeuttisia syöpähoitoja. Ryhmän kehittämillä, kasvaimen antigeenejä kantavilla onkolyyttisillä viruksilla ja bakteereilla saadaan aikaan voimakas immuunivaste kasvainta kohtaan.

Ylä-Herttuala on maailman johtavia gliooman sekä sydän- ja verisuonitautien geeniterapian tutkijoita ja Kansallisen virusvektorilaboratorion johtaja. Hänen molekulaarisen lääketieteen tutkimusryhmässään on kehitetty jo 1990-luvulta alkaen glioomaan geeniterapiaa, jonka teho on osoitettu uraauurtavissa potilastutkimuksissa. Potilaiden kasvainnäytteistä kehitettyjen gliooman solu- ja kasvainmallien avulla voidaan löytää esimerkiksi diagnostisia biomarkkereita ja uusia hoitokohteita. Malleilla on myös jo testattu erilaisia onkolyyttisia virushoitoja. Hankkeeseen osallistuu ryhmästä myös dosentti Minna Niittykoski.

Grecon johtama FHAIVE (Finnish Hub for Development and Validation of Integrated Approaches) keskittyy vaihtoehtoisten, eläinkokeettomien tutkimusmenetelmien eli IATA-menetelmien kehittämiseen ja validointiin. Tutkimusryhmä yhdistää laboratoriokokeisiin tekoälyn, tietokonemallinnuksen sekä bioinformatiikka- ja multiomiikka-analyysit.

Lisätietoja:
Professori Seppo Ylä-Herttuala, Itä-Suomen yliopisto, A. I. Virtanen -instituutti
Professori Vincenzo Cerullo, Helsingin yliopisto, farmaseuttisten biotieteiden osasto
Professori Dario Greco, Tampereen yliopisto, lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunta