Jane ja Aatos Erkon säätiöltä 1,3 miljoonaa euroa Tampereen yliopiston hankkeille

Julkaistu 11.10.2023
viitekuvassa käsi ja koeputki, kädet tietokoneen näppäimillä ja kynää pitelevä käsi
Kuva: Jonne Renvall / Tampereen yliopisto
Rahoituksen saaneissa hankkeissa kehitetään hoitostrategiaa antibioottitoleranssin nujertamiseksi tuberkuloosissa ja selvitetään mitokondrioiden lämmöntuotannon fysiologista merkitystä ympäristön lämpötiloihin sopeutumisessa, akuuttien ja kroonisten infektioiden aikana ja keskeisimmissä mitokondriosairauksissa.

Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt yhteensä 1,3 miljoonaa euroa Tampereen yliopiston hankkeille. Rahoitetut hankkeet sijoittuvat lääketieteen ja terveysteknologian tiedekuntaan.

Syyskuun hakukierroksen suurimman myönnön sai tenure track -professori Mataleena Parikan johtama konsortiohanke. Hanke sai miljoonan euron jatkoavustuksen neljälle vuodelle.

Parikan työryhmän tavoitteena on kehittää uusi hoitostrategia tuberkuloosiin, joka on merkittävä terveysuhka maailmanlaajuisesti. Vuonna 2021 tuberkuloosi aiheutti 10,6 miljoonaa sairastumista ja 1,6 miljoonaa kuolemaa. COVID-pandemian seurauksena tautitapaukset ovat lähteneet uuteen nousuun.

– Uudet tuberkuloositapaukset yleistyvät myös Suomessa. Tartunnalta suojaavaa rokotetta tai riittävän tehokkaita lääkehoitoja ei ole olemassa. Vaikka osa bakteereista kuolee antibioottihoidolla nopeasti, osa kykenee vastustamaan hoidon vaikutuksia pitkään, Parikka kertoo.

Pitkät ja teholtaan puutteelliset lääkehoidot lisäävät antibiooteille resistenttien bakteerikantojen yleistymistä, mikä vaikeuttaa tuberkuloosin hoitoa entisestään.

– Uudella hoitostrategialla voidaan tappaa tehokkaasti myös vaikeahoitoiset antibioottitolerantit bakteerit ja estää näin antibioottiresistenssin yleistymistä. Tehokas hoito lyhentää myös hoitoaikoja ja estää uusia tartuntoja. Maailman terveysjärjestö onkin asettanut tuberkuloosin lääkehoidon tehostamisen ja lyhentämisen yhdeksi tärkeimmistä tavoitteista tuberkuloosinvastaisessa taistelussa.

Toisen säätiön myöntämän avustuksen Tampereen yliopissa sai FT Tiina Salmisen Proof of Concept -hanke. PoC-hankkeiden tutkimusidea on lupaava, mutta aiempia tuloksia alalta on vielä vähän. Tavoitteena on kerätä riittävästi ratkaisevia tuloksia laajemman hankkeen pohjaksi. Salmisen saama myöntö on 300 000 euroa kahdelle vuodelle.

– Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää mitokondrioiden lämmöntuotannon fysiologista merkitystä kolmen keskeisen ilmiön kautta: ympäristön lämpötiloihin sopeutumisessa, akuuttien ja kroonisten infektioiden aikana ja keskeisimmissä mitokondriosairauksissa, Salminen sanoo.

– Käytämme tutkimuksessa useita eri lähestymistapoja ja hyödynnämme ihmisen ja nisäkäsmallien solulinjoja, genetiikan mallilajia Drosophila melanogaster -banaanikärpästä sekä pohjoisiin ja kylmiin olosuhteisiin sopeutunutta Drosophila montana -mahlakärpästä.

Jane ja Aatos Erkon säätiö myönsi avustuksia syyskuun kierroksella kaikkiaan 7,2 miljoonalla eurolla. Avustusten käsittely painottui lääketieteen aloille, joille myönnettiin yli 5,8 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 lääketieteisiin myönnetyt avustukset ovat yhteensä noin 10,1 miljoonaa euroa.

Lue Jane ja Aatos Erkon säätiön tiedote.

Lisätiedot:

Mataleena Parikka
mataleena.parikka [at] tuni.fi (mataleena[dot]parikka[at]tuni[dot]fi)

Tiina Salminen
tiina.s.salminen [at] tuni.fi (tiina[dot]s[dot]salminen[at]tuni[dot]fi)