Jaakko Marin Tampereen yliopistosta sai TEKin myöntämän diplomityöpalkinnon 2021

Julkaistu 11.11.2021
Tutkija istuu aulatilassa.
Jaakko Marin voitti vuoden diplomityöpalkinnon 2021. Kuva: Noora Eilola / TEK
Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF palkitsivat Tampereen yliopiston Jaakko Marinin (29) diplomityön vuoden parhaana. Marin kehitti DI-työssään järjestelmän, jonka avulla viranomaiset voisivat estää esimerkiksi turvallisuutta uhkaavien dronejen käytön. Liitot jakoivat palkinnot myös tekniikan alan parhaille väitöskirjalle ja pro gradu -töille.

Vuoden diplomityöpalkinnon sai tänä vuonna diplomi-insinööri Jaakko Marin työstään ”Full-Duplex Transceiver Inspired by Frequency-Modulated Continuous-Wave Radar ”. Työ on tehty Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa. Ohjaajina toimivat apulaisprofessori Taneli Riihonen ja D.Sc. Michael Bernhardt.

Palkintotoimikunta piti Jaakko Marinin työtä laadukkaana insinöörityönä. Palkintoraadin mukaan ”työn tekijä on perehtynyt erinomaisesti aiheeseen ja tuottanut uutta tietoa, joka vie aihetta eteenpäin. Työ on myös selkeästi jäsennelty ja kirjoitettu ymmärrettävällä tavalla”.

Diplomityöpalkinnon saajaksi oli ehdolla 14 DI-työtä.

Vuonna 2020 tietoliikennetekniikan maisteriksi valmistunut Jaakko Marin pitää diplomityöpalkintoa suurena kunniana.

En missään vaiheessa osannut odottaa, että palkinto osuisi minun kohdalleni. Nyt jatkan työtä väitöskirjatutkijana Tampereen yliopiston sähkötieteen laitoksella. Tutkimukseni keskittyy full-duplex tiedonsiirtoon, tutkaan ja häirintään. Käytän edelleen diplomityön aikana kehittämääni radiolähetinvastaanotinta osassa projektejani, Marin sanoo.

Full-duplex -järjestelmä voisi parantaa viranomaisviestinnän turvallisuutta

Jaakko Marin kehitti diplomityöprojektinsa aikana taajuusmoduloituun jatkuvalähetteiseen tutkaan perustuvan lähetinvastaanotinrakenteen. Tutkimuksen perusteella järjestelmä kykenee samanaikaisesti häiritsemään muita WLAN-lähetteitä sekä vastaanottamaan samaisia signaaleja.

– Menetelmä hieman vääristää vastaanotettua signaalia. Toteutettua järjestelmää voitaisiin soveltaa dronejen käytön estämiseen esimerkiksi poliisin toimesta ilman, että poliisin kyseisellä taajuusalueella olevien laitteiden toiminta estyy, Jaakko Marin selventää.

Palkituissa tekniikan alan opinnäytetöissä tutkittiin tänä vuonna esineiden internetin yhteyksien kehittämistä, Maan magnetosfääriä, dronejen häirintää sekä kvasisäännöllisesti elliptisiä monistoja. Vuoden väitöskirjapalkinnon sai tekniikan tohtori Onel Luis Alcaraz López (Oulun yliopisto). Pro -gradu -palkinto myönnettiin kahdelle filosofian maisterille Susanna Heikkilälle (Helsingin yliopisto) ja Laura Vuoriselle (Turun yliopisto).

Lisätietoa ja palkintojen perustelut TEK, TFiF ja MAL jakamista tekniikan alan opinnäytetöistä.

Jaakko Marin
jaakko.marin [at] tuni.fi