Hyvä ja paha tieto Tieteen päivien teemana Tampereella 22.-23.1.

Julkaistu 17.12.2020
Tieteen päivät tulee taas -teksti violetilla phjalla mainoskuvassa
Tieteen päiviä 2021 vietetään Tampereella tällä kertaa virtuaalisesti. Teemana on hyvä ja paha tieto, josta tutkijat kertovat ja keskustelevat ajankohtaisiin ilmiöihin ja tapahtumiin peilaten. Perjantain 22.1. Nuorten päivän ohjelma on suunnattu 9.- luokkalaisille ja toisen asteen opiskelijoille. Lauantain 23.1. tarjonta on avoin kaikille tieteen ja tutkitun tiedon ystäville.

Nuorten päivän ohjelma tarjoaa näkökulmia esimerkiksi tiedon eri lajeihin, pelitutkimukseen ja kestävään kehitykseen. Mukana on muun muassa lääkäri, somevaikuttaja ja Tampereen yliopiston alumni Anni Saukkola.

Nuorten päivän luentokokonaisuudet koostuvat 20 minuutin mittaisista puheenvuoroista ja yleisökysymyksistä, joita voi esittää chatin kautta. Tarjolla on myös virtuaalityöpajoja.

Lauantaina 23.1. Hyvän ja pahan tiedon teemaan pureudutaan useista näkökulmista aina kansainvälisestä politiikasta itkuisen vauvan rauhoitteluun ja pelitutkimuksesta rokotusepäröintiin.

Objektiivisen ja subjektiivisen Suomi-kuvan eroja pohtivat professorit Raisa Toivo ja Pertti Haapala sekä kirjailija Juha Hurme. Tunnin mittaisissa kokonaisuuksissa on alustuksia ja keskusteluja, joihin yleisölläkin on mahdollisuus osallistua.

Tieteen päivät avaa Tampere Smart City Week -kokonaisuuden ja päivillä kerrotaan, mitä kaikkea älykäs kaupunki tarjoaa. Lauantain ohjelmassa on tarjolla tietoa muun muassa liikkumiseen ja kestävään kehitykseen liittyvistä toiminnoista ja osallistavasta budjetoinnista.

Tampereen Tieteen päivät on osa Tutkitun tiedon teemavuotta 2021 ja tapahtuman järjestäjiä ovat Tampereen yliopisto, Tieteen tiedotus, Tampere Smart City Week, Tampereen kaupunki, Pirkanmaan liitto, Poliisiammattikorkeakoulu, Tampere-talo ja Aamulehti.

Lisätietoja:
Kyösti Koskela, kyosti.koskela [at] tuni.fi