HEI LIFE -hanke houkuttelee kansainvälisiä osaajia suomalaisiin korkeakouluihin

Julkaistu 19.9.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Woman on stage
Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama HEI LIFE -hanke on tuottanut joukon kouraantuntuvia tuloksia, jotka auttavat suomalaisia korkeakouluja houkuttelemaan kansainvälistä henkilöstöä ja tukemaan heitä.

Suomella on selvä tarve saada kansainvälistä työvoimaa. Siihen liittyviä vaikeuksia ja ratkaisumahdollisuuksia on selvitetty lukuisissa hankkeissa ympäri maata. Viime vuosina on puhuttu paljon siitä, miten tärkeää on kotouttaa ja saada kansainväliset lahjakkuudet osaksi suomalaista yhteiskuntaa.

Tampereen korkeakouluyhteisö osallistuu HEI LIFE -hankkeeseen, jonka tarkoituksena on auttaa suomalaisten korkeakoulujen kansainvälistä henkilöstöä ja heidän puolisojaan kotoutumisessa. Opetus- ja kulttuuriministeriön strateginen tavoite on lisätä korkeakoulujen kansainvälisen henkilökunnan määrää. Hanke keskittyykin tukemaan suomalaisia korkeakouluja tarjoamalla niille konkreettisia malleja kansainvälisen henkilöstön ja heidän perheidensä kotouttamiseen.

– Kotoutuminen on kaikkien asia; voimme tehdä tutkimusta ja aloittaa hankkeita, mutta loppujen lopuksi kotoutumisen toteutuminen on kiinni meistä kaikista korkeakouluyhteisön jäsenistä, HEI LIFE -hankkeen projektipäällikkö Kirsi Korhonen kertoo.

Tarkempia tuloksia osahankkeista

Hankkeen osallistujien valitsemat tavoitteet perustuvat kansainvälisen henkilöstön työssään ja muussa elämässään kohtaamiin haasteisiin.

Kullakin osallistuvalla korkeakoululla on oma osahankkeensa. Tampereen korkeakouluyhteisö on kehittänyt tervetulopaketin kansainväliselle henkilökunnalle. Paketti sisältää tarpeellista tietoa Suomeen muuttamisesta ja saapumisesta, tietoa suomalaisesta kulttuurista sekä vinkkejä kielen oppimiseen. Turun yliopisto on keskittynyt kansainvälisten tutkijoiden ja henkilökunnan integroimiseen suomalaiseen työelämään ja innovaatioympäristöön. Pääkaupunkiseudun korkeakoulut Helsingin yliopiston johdolla ja yhteistyössä kaupunkien ja yritysten kanssa ovat luoneet palvelutarjottimen tukemaan puolisoiden kotoutumista suomalaiseen yhteiskuntaan.

– Ymmärrämme kotoutumisen kaksisuuntaiseksi prosessiksi: kansainväliset kyvyt tulevat uuteen kulttuuriin, heidät vastaanottava tiimi toivottaa heidät tervetulleiksi ja he yhdessä luovat kolmannen kulttuurin. Molemmat osapuolet tulevat toisiaan puoliväliin vastaan, Tampereen korkeakouluyhteisön HEI LIFE -osahankkeen koordinaattori Raisa Suominen kertoo.

Lisäksi Tampereen korkeakouluyhteisö rakensi mallin vertaistukiverkostosta kansainväliselle henkilöstölle. Verkoston kautta he voivat jakaa kokemuksiaan ja auttaa toisiaan asettumaan uuteen kotimaahansa.

– Tällä hetkellä Suomessa on meneillään monia maahanmuuttajien auttamiseksi suunnattuja hankkeita. Seuraava askel olisi kansainvälinen henkilökunta, TAMKin HEI LIFE -osahankkeen edustaja Krista Merikoski korostaa.

people follow presentation

HEI LIFE -seminaari

HEI LIFE -hanke järjesti seminaarin Helsingin Tiedekulmassa 31.8.2022. Kansainvälinen henkilöstö ja heidän puolisonsa voivat myös itse osallistua hankkeeseen ja antaa siitä palautetta koko prosessin ajan.

– Ihmiset haluavat tekoja pelkän puheen sijasta. He eivät halua olla vain passiivisia kohteita vaan osallistua aktiivisesti, päättelee Kirsi Korhonen.

Tampereen korkeakouluyhteisön luoma National Welcome Package -niminen pdf-ohjekirja sekä kahdessa muussa osahankkeessa tuotettua materiaalia julkaistaan EURAXESS Finland -verkkosivustolla myöhemmin tänä vuonna.

Teksti: Dimitra Panopoulou-Huovila
Kuvat: Krista Merikoski