Hanna Rahkonen Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liiton puheenjohtajaksi

Julkaistu 14.4.2022
Hanna Rahkonen.
Tampereen yliopistossa opiskeleva Hanna Rahkonen valittiin Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry:n hallituksen puheenjohtajaksi liiton kokouksessa 9.-10.4. Tuore puheenjohtaja haluaa inspiroida opeopiskelijoita vaikuttamaan opettajankoulutuksen laatuun ja osallistumaan alan keskusteluun.

Suomen Opettajaksi Opiskelevien Liitto SOOL ry on valtakunnallinen kaikkien opettajaksi opiskelevien edunvalvoja ja palvelujärjestö. Liitto edistää ja valvoo jäsentensä etuja erityisesti koulutus-, sosiaali- ja nuorisopoliittisissa kysymyksissä sekä parantaa opettajaksi opiskelevien opiskeluedellytyksiä vaikuttamalla opettajankoulutuksen kehittämiseen.

SOOLin liittokokouksessa 9.-10.4.2022 uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Tampereen yliopistossa luokanopettajaksi opiskeleva Hanna Rahkonen. Rahkonen on aiemmin toiminut SOOLin hallituksen jäsenenä, aluetoimijana, Opeopiskelija-lehden päätoimittajana ja nyt päättyvällä kaudella liiton varapuheenjohtajana.

Hanna Rahkosella on selvät suunnitelmat puheenjohtajakaudelleen.

– Minulle tärkeintä on se, että SOOLia kuullaan ajankohtaisissa, opettajankoulutukseen ja koulutuspoliittiseen kenttään liittyvissä asioissa. Erityisen tärkeää minulle henkilökohtaisesti on tuoda esille opiskelijoiden tärkeys ja merkitys osana päätöksentekoa, oli kyse mistä elimestä tahansa – aina OAJ:n valtuustosta korkeakoulujen toimielimiin, Rahkonen kertoo.

– Yksi SOOLin strategian painopisteistä on inspiroivuus. Haluan ehdottomasti inspiroida opeopiskelijoita vaikuttamaan opettajankoulutuksen laatuun ja osallistumaan koulutuspoliittiseen keskusteluun. Haluan inspiroida opeopiskelijoita olemaan ylpeitä siitä, että ollaan opetus- ja kasvatusalan asiantuntijoita, luomassa tulevaisuutta. Luoda opetus- ja kasvatusalalle sitä merkitystä ja arvostusta, mitä ala ansaitsee. Haluan myös inspiroida paluussa kohti normaalimpaa aikaa ja luoda taas läsnäolevaa yhteisöllisyyttä, mikä onkin yksi SOOLin vahvuuksista, hän jatkaa.

Rahkosen omat opinnot ovat jo loppusuoralla. Hänestä tulee sekä luokan- että aineenopettaja.

– Olen neljännen vuosikurssin opeopiskelija, gradua vaille valmis opettaja. Opiskelen luokanopettajan tutkinto-ohjelmassa, mutta olen käynyt laajana sivuaineena suomen kieltä ja kirjallisuutta. Gradun ohella teen syventäviä opintoja kirjallisuudesta, jotka suoritan joko viimeisen maisterivuoteni aikana loppuun tai sitten alumniopintoina, Rahkonen kertoo.

Hanna Rahkosen lisäksi Tampereen yliopiston varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija Thea Venho valittiin SOOLin hallitukseen. Hallitukseen valittiin kahdeksan jäsentä kaikkiaan kahdestatoista ehdokkaasta, ja valituiksi tuli varhaiskasvatuksen opettajaksi, erityisopettajaksi, luokanopettajaksi, aineenopettajaksi ja musiikkipedagogiksi opiskelevia eri opettajankoulutusyksiköistä.

SOOLin liittokokous järjestettiin kaksipäiväisenä 9.–10.4.2022 Helsingissä. Liittokokouksen julkilausumassa vaadittiin lisää resursseja opettajaopiskelijoiden oppimisvajeen paikkaamiseen nyt ja tulevaisuuden työelämässä.

Teksti: Sanna Kähkönen
Kuva: Hanna Juusola