Erikoiset ajat kannustavat oppimisloikkaan

Julkaistu 25.3.2020
Tampereen korkeakouluyhteisö
Koulutus on itsensä kunnossa pitämistä. Me kaikki olemme siitä itsellemme vastuussa. Haluamme kannustaa sinua miettimään omaa osaamistasi nyt ja tulevaisuudessa. Osaamisen kehittämisessä joskus tehokkain kannustin voi sanonnan mukaan olla pakko.

Koronaviruksen mukaan tuomien liikkumisrajoitusten myötä siirrymme digitaaliseen oppimismaailmaan yhdellä harppauksella aina peruskouluista korkeakoulutukseen. Digitalisaatiosta on puhuttu pitkään, mutta nyt siirtymä tapahtuu muutamassa päivässä ja kokonaisvaltaisemmin kuin kukaan uskalsi arvata.

Tilanne on monille meistä uusi ja haasteellinen, mutta tarjoaa niin oppijalle kuin kouluttajille positiivisena juonteena pakon keksiä luovia ratkaisuja ja soveltaa uusia menetelmiä. Se, mikä eilen näytti mahdottomalta, onkin tänään totta. Olemme yhtäkkiä kokeilukulttuurin ytimessä: etsimme yhdessä parhaita osaamisen rakentamisen tapoja ja kokeilemme uusia teknologioita ja ratkaisuja. Kun joudumme luopumaan totutuista tavoista, on se oiva paikka opetella uusia taitoja ja pohtia sitä, miten parhaiten opin ja miten haluaisin oppia tässä uudessa tilanteessa.

Nyt on hyvä hetki tutustua Sitran Megatrendit-julkaisuun ja pohdiskella omaa osaamistaan sen valossa. Joskus pieni intensiivikoulutuspaketti on riittävä, joskus pitää ottaa kokonaan uusi suunta ja kouluttautua uudelle alalle. Erityisen hienoa uuden oppimisessa on aina sen ympärille muodostuva verkosto ja sen luomat uudet mahdollisuudet.

Kouluttajamme pohtivat nyt, miten luoda luottamusta, synnyttää oivalluksia ja kannatella vuorovaikutusta verkossa, kun emme olekaan kasvotusten. Korona muuttaa tottumuksiamme - ehkä pysyvästi. Toivon, että lähdet kanssamme digitaaliseen osaamisloikkaan kokeilemaan ja kehittämään uusia, kokonaan digitaalisia osaamisen kehittämisen tapoja.

Valoa kohti.

Kirjoittajat:
Aino Sipari, päällikkö, jatkuvan oppimisen palvelut
Carita Prokki, johtaja, TAMK EDU

Tutustu osaamisen kehittämiseen!