Creative Commons -lisenssien käyttö tutkijan näkökulmasta - koulutus 1.9.2021

Julkaistu 26.5.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
CreativeCommons lisenssi
Ilmoittaudu CC-lisenssikoulutukseen! Avoimen tieteen kulttuurissa tavoitteena on tuoda tutkimusjulkaisut kaikkien saataville ja käytettäviksi avointen julkaisukanavien kautta. Yhä useammin avoimissa julkaisukanavissa käytetään Creative Commons -lisenssiperheen lisenssejä, joilla tekijänoikeuden haltija jakaa julkaisunsa käyttöluvan myös muille.

Vaikka avoimet lisenssit periaatteessa on luotu helpottamaan tekijänoikeuksien alaisen aineiston, siis myös tutkimusjulkaisujen, käyttöä ja jakamista, usein ei ole helppo tehtävä puntaroida, mikä lisensseistä kannattaa valita omalle julkaisulleen. Koulutuksen tarkoituksena on lisätä monipuolisesti tutkijan ymmärrystä CC-lisensseistä.  Koulutuksen jälkeen osallistujat tiedostavat entistä paremmin Creative Commons -lisenssien tarkoituksenmukaisen käytön avaamat mahdollisuudet tekijänoikeuksien hallinnassa.

Koulutus järjestetään etänä 1.9.2021 klo 13.0015.30

Ilmoittaudu koulutukseen

Zoom-linkki lähetetään ilmoittautuneille elokuussa.

Tilaisuutta ei tallenneta.

Alustava ohjelma:

13.00‒13.15

Tilaisuuden avaus: Susanna Nykyri, avoimen tieteen palveluiden päällikkö, Tampereen yliopiston kirjasto

13.15‒14.15

CC-lisenssit tutkijan näkökulmasta: Mitä on hyvä huomioida, kun puntaroi sopivan CC-lisenssin valintaa artikkelille tai kirjalle: Tarmo Toikkanen, Open Knowledge Finland toiminnanjohtaja, Creative Commons Suomi

14.30‒15.15

Tekijänoikeudet ja CC-lisenssit tutkimusjulkaisemisessa yliopistoyhteisön näkökulmasta: Miisa Karjalainen, lakimies, Tampereen yliopisto

15.15‒15.30

Yhteenveto: Katja Fält, erityisasiantuntija, Tampereen yliopiston kirjasto

Lisätietoja: oa [at] tuni.fi (oa[at]tuni[dot]fi)