Hyppää pääsisältöön

Brändillä on väliä – TAMK taas kärkikastia

Julkaistu 11.5.2023
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMKin pääkampuksen G-talon etukulma.
Tuoreessa korkeakoulujen brändivertailussa Tampereen ammattikorkeakoulu sijoittuu koko Suomen mittakaavassa useimmin kolmen kärkeen ammattikorkeakoulujen sarjassa. TAMK nousee ykköseksi erityisesti nuoremman ikäryhmän vastauksissa. Taloustutkimuksen vuosittaiseen tutkimukseen vastasi noin 5000 suomalaista kevättalvella 2023.

Korkeakoulujen bränditutkimus selvittää vuosittain keskeisiä brändin vahvuuksia, tunnettuutta, yleisarviota ja houkuttelevuutta sekä yksityiskohtaisempia korkeakoulujen brändiin liittyviä asioita. Vahvimpia ammattikorkeakoulubrändejä ovat tamperelaiset TAMK ja Polamk, ne sijoittuvat useimmin TOP 3 -ammattikorkeakoulujen joukkoon eri mittareissa. 

– Tampereen ammattikorkeakoulun menestyminen bränditutkimuksessa osoittaa sen, että opiskelijaksi hakeutuvat tunnistavat laadukkaan koulutuksemme sekä Tampereen keskeisen roolin korkeakoulukaupunkina, toteaa TAMKin rehtori Tapio Kujala

Tutkimukseen vastanneista on eroteltu kolme ikäryhmää. TAMK on brändiykkösenä alle 25-vuotiaissa ja kakkosena hieman vanhemmissa nuorissa sekä aikuisten ryhmässä. Kokonaiskuva TAMKista on pysynyt hyvällä tasolla yli kymmenen vuoden ajan. Hyvä mielikuva korreloi myös hakijamäärissä: kevään 2023 yhteishaussa TAMK oli jälleen Suomen toiseksi suosituin ammattikorkeakoulu. 

– Tampereen ammattikorkeakoulun vahva vuosittainen menestys koko Suomen korkeakoulujen kentässä kertoo rohkeasta ja pitkäjänteisestä työstä, jota TAMKissa on tehty. Olemme onnistuneet viestimään vahvuuksistamme sekä herättämään kiinnostusta erityisesti nuoremmassa kohderyhmässä. Tämä on erinomainen tulos, josta voimme olla ylpeitä, iloitsee TAMKin viestintä- ja vaikuttavuuspäällikkö Anna-Maria Balk

Korkeakoulujen bränditutkimus on Taloustutkimuksen tutkimus, jota on tehty vuodesta 2002 lähtien. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, johon vastasi noin 5000 15–64-vuotiasta suomalaista tammi-helmikuussa 2023. (Linkki tutkimustiedotteeseen: Vahvimmat korkeakoulubrändit 2023 – Taloustutkimus



Lisätietoa: 

Rehtori Tapio Kujala, +358 40 043 6690, tapio.kujala [at] tuni.fi 

Viestintä- ja vaikuttavuuspäällikkö Anna-Maria Balk, +358 40 747 9844, anna-maria.balk [at] tuni.fi