Avajaisviikon kuvakisassa näkyy ihminen ratkaisijana

Julkaistu 20.9.2019
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kilpailun kuvia arvioivat kuvajournalisti Ossi Ahola Aamulehdestä, valokuvauksen lehtori Antti Haapio TAMKista, luova johtaja Leena Periaho KASKI Agencystä ja valokuvaaja Jonne Renvall Tampereen yliopistosta. Kuvissa raati kiinnitti huomiota siihen, miten hyvin kuvakisa tehtävän anto oli otettu huomioon ja miten oivaltavasti ratkaisua pystyttiin kuvittamaan. Tuoreet, ihmisen ja ympäristön kannalta hyödylliset ideat saivat kehuja. Parhaaksi arvioiduissa kuvissa kiinnitti huomiota myös kuvauksen valonkäyttö, asettelu ja omaperäisyys.

Korkeakouluyhteisön avajaisviikon valokuvakisa keräsi kolmisenkymmentä valokuvaa, joissa kantavana teemana oli ratkaisun kuvaaminen. Kilpailun tehtävän anto oli seuraava: Osallistu kilpailuun julkaisemalla kuva ratkaisusta pulmaan tai arkipäivän asiaan. Mitä sinä, ystäväsi ja kollegasi yksin tai yhdessä ratkaisette, olette jo ratkaisseet tai aiotte ratkaista – ja millä keinoilla? Kilpailuun voi osallistua vain avoimen sosiaalisen median tilin kautta tagaamalla Instagramissa @tampereuni, Twitterissä @TampereUni tai Facebookissa @TampereUniversity. Lisäksi kuvassa tulee käyttää aihetunnisteita #ihminenratkaisee tai #humanpotentialunlimited ja #kuvaaratkaisu.

Raati valitsi kuvista neljä parasta. Näissä kuvissa yhdistyy omaperäinen idea, joka vastaa hyvin kilpailun tehtävän antoa. Kuvien sisällössä on merkitystä ja niiden takaa näkyy vahvasti inhimillinen kädenjälki sekä ihminen tekijänä. Kuvien näkymä voi olla laaja historiallinen kulma tai arkipäiväinen teko ja ajatus, kuitenkin ihmisen ratkaisu on kuvissa vahvasti läsnä.

Kuvasatoa

Simo K. Ritari

Pohdin pitkään, miten toimia kaiken ylijäämäöljyn kanssa. Sen kierrättäminen ei ole aivan yksinkertaista. Sitten opettelin tekemään siitä saippuaa. Nykyään suodatan öljyt ja sekoitan lipeä-vesi-seokseen. Samalla saippualla pystyy pesemään ihmistä ja pyykkiä, kierrätys on luonnollista, rahaa ei mene saippuoihin, eikä öljyä ole enää lainkaan liikaa.

SimoRitari

Monica Sanchez Torres

- Vesivärimaalaus on hyvä rentoutumiskeino.

Monica

Lauren Stevens

- Lauren arvostaa avantouinnin terveysvaikutuksia.

Laura2

- Tammerkoski mahdollisti Tampereen teollistumisen.