Alumnimme Onni Westlund: TAMKissa sai kasvaa ja mokailla

Julkaistu 17.6.2022
Tampereen ammattikorkeakoulu
TAMKin alumni ja sosionomi Onni Westlund.
Onni Westlund valmistui TAMKista sosionomiksi vuonna 2020. Nyt hän toimii kehittämispäällikkönä lastensuojelun kehittämisyhteisö Pesäpuu ry:ssä. Onnin mielestä TAMK antoi hänelle hyvät eväät sosionomin työhön, mutta myös muuhun elämään.

Mikä halusit olla isona?

Nuorempana minulla ei ollut selkeää unelma-ammattia eikä koulunkäynti hirveästi kiinnostanut. Yläasteella ajattelin konkreettisen käsillä tekemisen sopivan minulle, joten suunnittelin meneväni ammattikouluun ja sieltä nopeasti töihin. Yläasteen loppupuolella koulu alkoi innostaa enemmän ja meninkin kavereideni mukana lukioon. Siellä suoritin huimat 115 kurssia ja valmistuin hyvillä arvosanoilla.

Lukion jälkeen en heti löytänyt omaa suuntaani. Tunsin itseni vähän eksyneeksi ja epäileväksi. Vapaaehtoistyössä sain tuntumaa sosiaalialaan ja ajatukseni kirkastuivat. Halusin tehdä jotain, josta syntyisi positiivinen jälki.

Miksi valitsit TAMKin?

Olin vielä vähän kuriton, joten katsoin ammattikorkeakoulun itselleni sopivammaksi paikaksi kuin yliopiston. TAMKin sosionomikoulutus vaikutti käytännönläheiseltä. Valintaani vaikutti sekin, että olen syntynyt Tampereella ja käynyt aina koulua täällä. Myös ystäväni ja läheiseni ovat tällä seudulla. Tampere on lempikaupunkini.

Mikä on opiskeluaikojesi paras muisto?

Parasta oli opiskelijayhteisö, varsinkin oman vuosikurssini ihmiset. Suuresta ihmismäärästä huolimatta TAMKissa oli hyvä yhteisöllinen meininki. Olin mukana myös Tampereen sosionomiopiskelijat Sopy ry:n toiminnassa, jossa syntyi todella hyviä suhteita.

Oliko sinulla haasteita opinnoissasi?

Tämä oli osittain itse luotu uskomus, mutta olin lapsesta lähtien ollut varma, etten osaa kirjoittaa. TAMKissa joutui kirjoittamaan paljon, joten pyrin olemaan armollinen itselleni ja laskemaan rimaa. Ajan ja harjoittelun myötä kirjoittamistaitoni ovat kehittyneet.

Mitkä olivat tärkeimmät opit, jotka sait TAMKista?

Sosionomeille tärkeää on kriittisyys, oikeudenmukaisuus, eettisyys sekä hyvä tapa tarkastella omaa alaa ja maailmaa. TAMK antoi erinomaiset valmiudet tähän kaikkeen. Vuorovaikutustilanteet opiskelijoiden, opettajien ja Sopu ry:n ihmisten kanssa olivat hyvää oppia tulevaa varten.

Mitä tamkilaisuus merkitsi sinulle opiskeluaikoina?

Olin ennen kaikkea sosionomiopiskelija, mutta oli silti hienoa olla osa koko korkeakouluyhteisöä. Tunsin olevani tarpeeksi hyvä korkeakouluun ja kuuluvani joukkoon, millä on suuri merkitys ihmisen kasvamiselle.

Mikä oli opiskeluaikojesi ruokabravuuri?

TAMKin keittiö! En ole hyvä kokki ja ruoanlaitto on mielestäni tylsää. Söin TAMKilla aamulla tullessani ja päivällä ennen kotiin lähtöä.

Mitä teet nyt?

Nyt olen lastensuojelun kehittäjä ja vaikuttaja, toivottavasti myös muutoksen tekijä. Toimin kehittämispäällikkönä valtakunnallisessa lastensuojelun kehittämisyhteisö Pesäpuu ry:ssä. Teen kaikkeni, jotta lastensuojelu olisi entistä parempaa ja vaikuttavampaa ja jotta lapset ja nuoret saisivat kaipaamaansa avun.

Miten hyödynnät TAMKissa oppimiasi asioita?

TAMKissa opin työelämässä toimimista, mutta sain eväitä myös muuhun elämään. Ne opit ovat joka päivä läsnä. Opintojen ansiosta sain sosionomin työhön vahvan ammatillisen pohjan ja hahmotan alan keskeisimmät asiat.

Nykyisen työpaikkani Pesäpuun tapaan myös Sopu ry oli rekisteröity järjestö, jossa tutuksi tulivat muun muassa kokoukset, hallituksen rooli, viestintä, pankkiasiat ja tapahtumien järjestäminen. Sosionomikoulutuksen ja järjestökokemuksen jälkeen oli helppo siirtyä Pesäpuuhun töihin.

Mitä haluaisit sanoa nykyisille ja tuleville opiskelijoille?

Ottakaa iisisti! Tärkeintä on tehdä juttuja, joista itse nauttii. Oppiminen on kivaa, joten toivottavasti jokainen saisi nauttia opiskelusta itselleen sopivalla tavalla.

Mitä tamkilaisuus merkitsee sinulle?

Ensimmäisenä mieleeni tulee kiitollisuus. Olen kiitollinen TAMKissa viettämästäni ajasta ja sen antamista opeista. Toisinaan minulla oli haasteita jaksamisen kanssa ja koin riittämättömyyttä, mutta nyt näen nekin asiat opettavana kokemuksena. TAMKissa kivojen ihmisten kanssa sain kasvaa ja löytää omia kiinnostuksen kohteitani, mutta myös mokailla ja oppia mokistani.

Kuka

Nimi: Onni Westlund

Valmistunut: Sosionomi, TAMK, 2020

Nyt: Kehittämispäällikkö valtakunnallisessa lastensuojelun kehittämisyhteisö Pesäpuu ry:ssä

Motto: Kannatan mokaamista. Mokaamisesta viisastuu eikä se tarkoita, että olet huono ihminen. Kokeile siis rohkeasti uusia asioita.

Teksti: Emmi Suominen
Kuva ja video: Saara Lehtonen