Alberto Brihuega Garcialle IEEE Finlandin palkinto parhaasta väitöskirjasta

Julkaistu 12.12.2023
IEEE 2023 palkitut Niklas Vaara ja Alberto Brihuega García.
IEEE Finland SP/CAS (Signaalinkäsittely/Piirit ja järjestelmät) on julkistanut signaalinkäsittelyn alan parhaiden opinnäytetöiden vuoden 2023 voittajat. Parhaan väitöskirjatyön palkinnon sai Alberto Brihuega Garcia Tampereen yliopistossa tehdystä langattoman tietoliikenteen signaalinkäsittelyn alaan (wireless communications signal processing) kuuluvasta työstään ja parhaasta diplomityöstä palkittiin Niklas Vaara Oulun yliopistosta.

Palkinnot myönnettiin oman alansa tutkimuksen merkityksen ja laadun perusteella. Palkintojen kriteereinä olivat käsitellyn ongelman tärkeys, teoreettiset ja käytännön panokset, tutkimusmetodologia sekä työhön tarvittava aika. Voittajat valitsi Tampereen yliopiston professori Ari Visan johtama toimikunta, jossa on jäseniä useista suomalaisista yliopistoista.

Alberto Brihuega Garcia teki väitöstutkimuksensa Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnassa. Hänen väitöskirjansa otsikkona oli "Digital Predistortion Solutions for Large Antenna Array Transmitters". Garcia palkittiin hänen merkittävästä panoksestaan nykyaikaisten langattomien tietoliikenneverkkojen keskeisiin haasteisiin vastaamisessa. Alberto Brihuega Garcían väitöskirja pyrkii parantamaan 5G:ssä ja matkapuhelinverkoissa käytettävien nykyaikaisten suurten antenniryhmien lähettimien energiatehokkuutta ehdottamalla uusia esisäröytysratkaisuja, jotka on räätälöity tällaisiin lähetinarkkitehtuureihin.

”Tutkin ja kehitin opinnäytetyössäni uusia tapoja suunnitella ja toteuttaa nykyaikaisiin lähetinarkkitehtuureihin soveltuvia digitaalisia esisäröytysratkaisuja (digital predistortion techniques) sekä uusia algoritmeja niiden uusien haasteiden ja haittojen ratkaisemiseksi. Kehitetyt ratkaisut tasoittavat tietä erittäin tehokkaille mobiiliverkoille ja vähentävät energiankulutusta ja päästöjä”, kertoo Alberto Brihuega García väitöstyöstään.

Työn ohjaajina toimivat professori Mikko Valkama ja tutkija Lauri Anttila ITC-tiedekunnan Sähkötekniikan yksiköstä. Valkama toteaa työn olleen erinomainen. Alberto Brihuega Garcían työ palkittiin syyskuussa myös Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiön väitöskirjastipendillä, joka myönnetään kiittäen hyväksyttyjen väitöskirjojen tekijöille.

Diplomityöstään palkittu Niklas Vaara on jatkanut aiheestaan väitöskirjatutkijana Oulun yliopistossa. Hänen palkittu työnsä on nimeltään "Tools for Ray Tracing Based Radio Channel Modeling and Simulation". Ari Visa toteaa, että kyseessä on myös huippu työ, relevantti tutkimus langattoman verkon kehittämisen alalla.

Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE) on kansainvälinen tekniikan alan järjestö. Siihen kuuluu yli 400 000 jäsentä yli 160 maassa. Sen toiminnan piiriin kuuluu laaja julkaisutoiminta, tieteellisten konferenssien järjestäminen, koulutuksen edistäminen sekä monien alojen keskeisten standardien määrittely. IEEE julkaisee yhteensä 132 alan tärkeimpiin luettavia tiedejulkaisuja. IEEE on jäsenmäärältään maailman suurin tekniikan alan ammatillinen järjestö. IEEE Finland on sen jäsenosasto.