Akatemiatutkija kehittää MS-taudin in vitro -mallia

Julkaistu 28.4.2020
Sanna Hagman
Tutkijatohtori, FT Sanna Hagman kehittää Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa MS-taudin in vitro -mallia, jonka avulla saadaan uutta tietoa taudin mekanismeista.

Tautimallia kehitetään mikrofluidistisen solujen kasvua ohjaavan alustan päällä, jossa MS-taudin mekanismeja tutkitaan kantasoluteknologian avulla. Tutkimuksessa mallinnetaan potilassolulinjojen avulla astrosyyttien eli hermotukisolujen vaikutuksia mikroglia- ja hermosolujen toimintaan.

Hagman sai Suomen Akatemian biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikunnalta akatemiatutkijan viisivuotisen rahoituksen syyskuussa alkavaan tutkimukseen, jonka otsikko on Astrosyyttien tulehduksellisten tehtävien mallintaminen multippeliskleroosissa.

- Tutkimus tuottaa uraauurtavaa tietoa myöhäisen vaiheen MS-taudin mekanismeista ja mahdollistaa taudin prekliinisen solumallin kehityksen lääkeaineiden kehitykseen ja uusien biomerkkiaineiden löytymiseksi, Hagman toteaa.

Tutkimus tehdään osana Tampereen yliopiston monikudosmallintamisen huippuyksikön tutkimusta.

Hagman on viime vuodet työskennellyt Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnan Neuroryhmässä, jossa hänen tutkimuksensa on keskittynyt mallintamaan tulehduksellisia vasteita hermoston soluissa.

Suomen Akatemian biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikunta (BTY) on myöntänyt rahoituksen 24 uudelle akatemiatutkijalle. Toimikunta painotti akatemiatutkijoiden valinnassa hakemuksen korkean tieteellisen laadun ja hakijan pätevyyden lisäksi selkeän nousujohteista urakehitystä sekä mahdollista potentiaalia tieteen uudistamiseen.

Toimikunta käyttää akatemiatutkijoiden rahoitukseen tänä vuonna noin 10,5 miljoonaa euroa. Akatemiatutkijan rahoituskausi on viisivuotinen. Tehtävään saapui tänä vuonna 167 hakemusta ja näistä rahoitettiin noin 14 prosenttia. 46 prosenttia rahoitetuista akatemiatutkijoista on naisia, hakijoista heitä oli 58 prosenttia.

Suomen Akatemian tiedote 27.4.2020

Lisätietoja: