Ajankohtainen materiaalipaketti kriittisen nettilukutaidon opetukseen julkaistu

Julkaistu 26.1.2024
Kolme kouluikäistä lasta katsovat mobiililaitteiden näyttöjä ja hymyilevät
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Tampereen yliopiston Tulevaisuuden tekstitaidot (EduLit) -tutkimusryhmä julkaisee materiaalipaketin kriittisen nettilukutaidon opettamiseen. Perusopetuksen opettajille suunnattu paketti kiteyttää tutkimukseen pohjautuvaa tietoa oppilaiden kriittisen nettilukemisen taidoista sekä materiaaleja opetukseen. Materiaali julkaistaan EDUCA-messuilla perjantaina 26.1.

Internetissä lisääntyvä tahallinen ja tahaton väärä tieto haastaa nettilukutaidon opetusta kouluissa. Nyt julkaistavassa materiaalissa keskitytään keskeisimpiin nettitekstin luotettavuuteen vaikuttaviin tekijöihin, joita ovat kirjoittajan asiantuntijuus ja tarkoitusperät sekä kirjoittajan esittämä evidenssi.

– Kriittinen lukutaito on välttämätöntä, jotta oppilaat voivat olla aktiivisia toimijoita yhteiskunnassa, jossa merkittävä osa tiedosta välitetään digitaalisissa ympäristöissä, tenure track -professori ja EduLit-ryhmän luotsaaja Carita Kiili kommentoi.

Oppilaat tarvitsevat tukea epäluotettavien tekstien kyseenalaistamiseen

Tutkimuksessa on havaittu, että mitä paremmin oppilas osaa perustella havaintojaan, sitä paremmin hänen arvionsa tekstin luotettavuudesta osuvat kohdilleen. Siksi oppilaan on myös tärkeää osata perustella omia arvioitaan tekstin luotettavuudesta. Tutkimuksen perusteella oppilaat tarvitsevat tukea erityisesti epäluotettavampien tekstien kyseenalaistamiseen.

– Opetuksessa kannattaakin harjoitella arvioimaan luotettavuudeltaan vaihtelevia erilaisia tekstejä. Erityisen tärkeää on pysähtyä miettimään, miksi tekstiin voi luottaa tai miksi siihen pitäisi suhtautua varauksella, Kiili suosittelee.

Valmiita oppimateriaaleja ja opetuksen tukea opettajille

Materiaalipaketti sisältää opettajille suunnattuja videoita kriittisestä nettilukemisesta. Niissä kiteytetään, mitä kriittinen lukutaito on, miten hyvin oppilaat osaavat arvioida nettitekstien luotettavuutta ja miten kriittistä nettilukutaitoa voi opettaa. Pakettiin kuuluu myös oppimateriaalia ala- ja yläkoululaisille. Oppimateriaaleissa taitojen harjoittelua on porrastettu erilaisin tehtävin.

Opettajille on järjestetty syksyn aikana täydennyskoulutusta, jonka aikana he käyttivät julkaistavaa oppimateriaalia opetuksessaan.

– Opettajat ovat kiitelleet valmiita oppimateriaaleja. Niistä on saanut konkreettista apua ja tukea opettajan arkeen, yliopistonlehtori Pirjo Kulju kommentoi.

Materiaalipaketti julkaistaan EDUCA-messuilla

Materiaalipaketin ovat laatineet Tulevaisuuden tekstitaidot (EduLit) -tutkimusryhmän tutkijat. Sen taustalla on pitkäjänteinen tutkimustyö oppilaiden kriittisestä nettilukutaidosta ja sen opettamisesta. Materiaalipaketin kehittämistä ja tuottamista ovat rahoittaneet Strategisen tutkimuksen neuvosto (CRITICAL-projekti) ja European Media and Information Fund, jota hallinnoi Calouste Gulbenkian Foundation (EMILE-projekti).

Opettajille suunnattu materiaalipaketti julkaistaan EDUCA-messuilla 26.1.2024. Messuilla lanseerataan myös Carita Kiilin kehittämä Funky Facts -etsiväkoulun oppimateriaalipaketti kriittisen nettilukutaidon opetukseen Tulevaisuuden luokkahuone -lavalla lauantaina 27.1.2024 klo 12.00–12.30. Materiaalissa seikkailevat Funky Facts -etsivät 3T ja Täysnolla ovat mukana lavalla nostattamassa tunnelmaa.

Kaikkiin materiaaleihin voi tutustua CRITICAL-hankkeen pisteellä 6d70.

Materiaalipaketti on avoimesti saatavilla Avointen oppimateriaalien kirjastossa (AOE).