24.12.2022 Maija Hurme: Kaikki löytämäni viimeiset

Julkaistu 24.12.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Maija Hurme: Kaikki löytämäni viimeiset ISBN: 978-952-7105-87-0 Kustantaja: Etana editions, 2022. Kuva: Etana editions / © Laura Mendelin
”Tähti välkähtää viimeisen kerran. Oikeasti se on sammunut ehkä satoja, tai tuhansia vuosia sitten. Vasta nyt sen viimeiset säteet kimaltelevat silmissämme.”

Hyvässä kuvakirjassa on monta tasoa. Se avautuu aikuiselle ehkä hieman eri tavalla kuin lapselle, ja kun sitä lukee yhdessä, lukukokemus voi täydentyä vielä uudelle tasolle. Tämä jopa hieman filosofinenkin kirja palauttaa aikuisen mieleen monia sellaisia merkittäviä viimeisiä asioita, jotka ovat ehkä jo päässeet unohtumaan: miten kutkuttavan jännittävä on viimeinen yö ennen syntymäpäivää, tai viimeinen hetki esiripun takana ennen joulujuhlaesityksen alkamista.

On myös viimeisiä, joissa lapsen ja aikuisen kokemus kietoutuu pakahduttavasti toisiinsa: kun on viimeinen lapsi päiväkodin pihalla ja iltapäivä alkaa jo hämärtää. Kun on se viimeinen vanhempi hakemassa lastaan päiväkodista.

Maija Hurme valottaa kirjassaan viimeisen kahtalaista olemusta. Viimeisen käsitteeseen tavataan liittää haikeutta ja surua. Mutta tämä kirja muistuttaa siitä, että viimeinen voi tuoda kokijalleen myös iloa. Eikö olekin hienoa löytää vielä viimeinen herkkupala tarjottimelta! Ja aina viimeiseksi luultu ei olekaan viimeinen. Miten riemukas tunne voikaan silloin vallata mielen!

Joskus tosin viimeisen tietää varmasti: isomummilla on aarteenaan viimeinen kirje ystävältä. Zairenleveähuulisarvikuonojen viimeiset ovat kiistämättä Fatu ja Najin.

Kirjan herkkä kuvitus paitsi taltioi päähenkilön löytämät viimeiset kuin leikekirjaksi, myös kertoo oman tarinansa. Hyvin hienovaraisin vihjein, mutta kun sen oivaltaa, on se haikeansuloinen kokemus. Kuvituksen väriskaala on kautta kirjan maltillinen, mutta erottelee silti ne surullisimmat viimeiset joukosta. Yksinäiset viimeiset ovat kuvissakin ilottoman harmaita.

Kirjailija on avannut myös kirjaa täydentävän Instagram-tilin: @viimeiset_sista, josta voi löytää lisää viimeisiä sekä ehdottaa kirjailijan piirrettäväksi jonkin oman löytämänsä viimeisen.

Tämä puolestaan on kirjaston joulukalenterin viimeinen luukku. Hyvää ja rentouttavaa joulun aikaa kaikille!

Teksti: Jaana Lamminmäki, tietopalveluneuvoja.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta