23.12.2022 Patti Smith: Omistautuminen (Miksi kirjoitan?)

Julkaistu 23.12.2022
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Patti Smith: Omistatutuminen (Miksi kirjoitan?) ISBN: 9789522345189 Kustantaja: Siltala, 20198. Kuva: Siltala / © Edward Mapplethorpe
”Kohtalolla on käsi, mutta kohtalo ei ole käsi. Etsin jotain, mutta löysin jotain aivan muuta: erään elokuvan trailerin. Soinnikas mutta vieras ääni sysäsi sanojen virran liikkeelle. Matkalle minut houkutteli valojen jukeboksi, joka loi viittauksista kokonaisen sinfonian. Kuljin maailmassa, joka ei edes ollut minun omani: harhailin Patrick Modianon käsitteellisillä kaduilla. Luin kirjaa, joka johdatti minut Simone Weilin mystiseen aktivismiin. Katselin taitoluistelijaa, aivan lumoutuneena.” (Patti Smith, Omistautuminen, s. 44)

Patti Smithin Omistautuminen -teos kertoo kirjoittamisesta, mutta kirjoittamisen tilalle voisi mahdollisesti sovitella muutakin luovaa toimintaa. Miksei kirjoittamisen tilalle sopisi myös harrastus tai melkeinpä minkä vaan aihe, jota kohtaan tekijällä on intohimoa, kunnianhimoa ja kenties myös ripaus lahjakkuutta. Smithin teosta lukiessa käy selväksi, että kirjoittaminen voi olla paitsi päiväkirjamaista ajatusten ja tapahtumien ylöskirjaamista, inspiraation sattuessa mielikuvituksen villiä laukkaa mutta myös sisäsyntyinen pakko, jota eroon ei pääse ja jonka avulla elämän pienetkin yksityiskohdat voivat saada uudenlaisia, kirjoittajallekin yllättäviä ilmenemismuotoja.

Smithin kirja jakautuu kolmeen osaan, joista ensimmäinen on matkapäiväkirjamainen teksti kirjailijan matkasta New Yorkista Pariisiin ja edelleen Englantiin. Keskimmäinen osa ”Omistautuminen” on intensiivinen tarina, joka kertoo nuoren taitoluisteluun intohimoisesti suhtautuvan Eugenien tarinan. Kirjan viimeinen osa nivoo edellisten langat yhteen ja kiertyy pohdinnan ”miksi kirjoittaa” ympärille – vaikkakin tätä sivutaan jo ensimmäisessä osassa. Vaikka kirjoittaminen häälyykin teemana taustalla, niin Smith käsittelee aihetta fragmentaarisesti eikä yritä selittää puhki omaa tapaansa kirjoittaa. Tässä hän jättää lukijalle tilaa tehdä omia tulkintojaan ja yhdistellä palasia kohdilleen, mahdollisesti seurailla myös kirjailijan mainitsemien kirjojen, elokuvien tai paikkojen äärelle.

Teoksen ensimmäisessä ja viimeisessä osassa tekstin lomassa on myös Smithin ottamia mustavalkoisia valokuvia – varmasti tuttua heille, jotka ovat lukeneet kirjailijan aiempia teoksia kuten Ihan kakaroita ja M Train. Joku voisi pitää valokuvia ehkä päälleliimattuna lisänä, mutta mielestäni ne tuovat juuri sopivan lisämausteen tekstin tueksi. Toisaalta kuvat ovat hieman arvoituksellisia, mutta yhtäältä niillä on todistusvoimaa tekstin tueksi: kirjailija on ikuistanut kohteensa paitsi tekstin myös kuvan keinoin, jolloin viesti lukijallekin välittyy voimallisemmin.

Englanninkielinen alkuteos Devotion ilmestyi vuonna 2017 Yalen yliopiston Why I Write -sarjassa, joka perustuu Windham-Campbell kirjallisuuspalkinnon yhteyteen nivottuihin luentoihin. Why I Write -sarjassa ovat ilmestyneet myös mm. Karl Ove Knausgårdin ”Inadvertent” ja Eileen Mylesin ”For Now” -teokset.

Teksti: Riikka Heikkonen, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta