21.12.2021 Urpu Strellman & Kimmo Svinhufvud: Kupliva kirjoittaminen: iloa ja tehoa työelämän teksteihin

Julkaistu 21.12.2021
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjailija & Teos: Urpu Strellman & Kimmo Svinhufvud: Kupliva kirjoittaminen: iloa ja tehoa työelämän teksteihin ISBN: 9789518847567 Kustantaja: Art House Kuva: Art House
Joulukalenterin luukussa on tekstinmentävä paikka yhdelle tietokirjalle. Jollet ole vielä laskeutunut joulun viettoon, voisi nyt olla hyvä päivä viettää tekstitaitojen parissa. Niitä on hyvä silloin tällöin vaalia ja juhlistaa. Mikä meitä korkeakoulun yhteisön jäseniä yhdistää? No, ainakin me kirjoitamme työssämme ja opiskelussamme paljon. Urpu Strellman ja Kimmo Svinhufvud kertovat etsivänsä uudenlaista otetta tekstisavottaan. Tästä tulee siis kuplivuus. Homma voi olla myös hauskaa! Kirjoittajat ovat tietotekstien ja kirjoittamisen ohjaamisen asiantuntijoita, joten odotukseni ovat korkealla tämän kirjan suhteen ja ne täyttyvät.

Työelämä sisältää yhä enemmän viestintää. Millainen on hyvä tiedote? Miten erotut argumentaatiollasi? Työelämän tekstilajeilla on omat säännöt. Niihin tutustut tässä kirjassa. Olin kuullut Pomodoro-tekniikasta, mutta miten se yhdistyy tekstitaitoihin? Kirja sisältää myös kielenhuollon rautalankaosion. Liikkeelle lähdetään kenestäkös muusta kuin Aristoteleesta. Viestin ytimen nostaminen ei sekään ole helppo tehtävä, mutta se kannattaa. Miten uteliaisuusaukkoa käytetään asiateksteissä? Miten parannellaan tekstejä ja huomioidaan kiireinen lukija? Entä mitä asioita pitää huomioida yhteiskirjoittamisessa?

Teosta höystävät runsaat esimerkit, olivatpa kyseessä yliopiston tiedotteen analyysi, sähköpostiviestin ydinsanoman selventäminen, erilaiset työyhteisölliset somekanavat tai pikaviestimet. Sisältö laajenee myös organisaation sisäisen viestinnän tai suullisen esityksen käsittelyyn ja verkossa toimimiseen. Mielenkiintoista pohdittavaa! Välineitä ja tekstilajeja käydään läpi sekä teknisestä että myös viestinnällisestä näkökulmasta. Yleisöä unohtamatta. Kaiken kukkuraksi teksti on kirjoitettu elävästi ja hauskasti (s. 161): ”Jos olet asianiilo tai numeronikkari, ole sitä ylpeästi.” Erilaiset menetelmät ja niksit on kerrottu mukavan henkilökohtaisesti ja kokeiluun kannustavalla tavalla.

Kirja löytyy Tampereen yliopiston kirjastosta painettuna ja e-kirjana. Laita vaikka Andorissa suosikiksi. Teosta voi silmäillä sopivan hetken tullen ensi vuonnakin. Kirjaa voi lukea pienemmissä palasissa. Yksi pala on hyvä lukea vaikkapa kahden työ- tai opiskelutehtävän välissä. Lähteitä ja lisälukemista on kerätty loppuun. Kenelle kirja sopii? Tekstitaidoista kiinnostuneille ja varsinkin niille, jotka eivät ole pysähtyneet tarkkailemaan omia tekstejään. Lopuksi kirjoittajat lupaavat harppauksia tekstin paranemiseen. Lopulta se jää jokaisen omaksi tehtäväksi, mutta kirja antaa ainakin hyvät eväät. Varo, voit innostua!

Teksti: Janika Asplund, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta