2.12.2023 Joulukalenteri: Edgar P. Jacobs: Blake ja Mortimer seikkailevat: Suuren pyramidin arvoitus, osa 1

Julkaistu 2.12.2023
Tampereen korkeakouluyhteisö
Kirjaston joulukalenteri
Kirjailija & Teos: Edgar P. Jacobs: Blake ja Mortimer seikkailevat: Suuren pyramidin arvoitus, osa 1. ISBN: 9789523345539. Kustantaja: Storyhouse, 2023. Alkuteos: Le Mystère de la Grande Pyramide. Kääntäjä: Kirsi Kinnunen. Kuvat: Storyhouse / © wikipedia/unknown.
Helsingin reissuilla on ollut yksi paikka, missä pitää ainakin keritä käymään: Akateeminen kirjakauppa. Yksi vierailukohde on sen sarjakuvaosasto, jossa on sellaista tarjontaa, mitä ei esim. Tampereelta löydy. Joskus edellisen vuosikymmenten vaihteen tienoilla huomioni kiinnitti sarja, jota en ollut ennen nähnyt: Blake & Mortimer. Piirrostyyliltään hieman Tintin mieleen tuonutta sarjaa oli julkaistu ensi kertaa laajemmin englannin kielellä (alkuperäiskieli on ranska). Kun useista vaihtoehdoista piti valita jokin koeostos, valinta oli helppo: Muinainen Egypti, faaraot, pyramidit!

Oli aikoinaan mennyt itseltäni ohi, että belgialaisen Edgar Jacobsin Blake & Mortimer -sarjakuvaa oli julkaistu jo 1980- ja 1990-lukujen vaihteessa kolme albumia suomeksikin: Aikakone, Keltainen merkki ja S.O.S meteoreita. Valitettavasti kuten monesti on, tarinoita ei julkaistu alkuperäisessä ilmestymisjärjestyksessä. Keltainen merkki oli kuudes B&M-albumi ja sijoittuu nyt käsiteltävän kaksiosaisen pyramiditarinan jälkeen. Meteorit-kirja taas edeltää Aikakonetta.

Samoihin aikoihin, kun Helsingin Akateemiseen oli ilmestynyt englanninkielisiä B&M-albumeita, julkaistiin kaikkien aikojen ensimmäinen Blake & Mortimer -tarina suomeksi kolmessa osassa nimellä Miekkakalan salaisuus (2010, 2011 ja 2012). Ne kertovat toisen maailmansodan jälkeen syttyneestä kolmannesta (!) maailmansodasta itämaista diktaattoria Basam Damdua vastaan. Niissä kolmantena päähahmona esiintyi jo Blaken ja Mortimerin toistuva päävastustaja, salaperäinen eversti Olrik. Miekkakala-trilogian jälkeen syntyi nyt aiheena oleva kaksiosainen Egypti-tarina.

Belgialainen Edgar Jacobs (1904-1987) oli piirtänyt sarjakuvaa jo aiemminkin: Jacobs oli toiminut Tintin luojan Hergén apulaisena etenkin kaksiosaisen inkatarinan Seitsemän kristallipalloa ja Auringon temppeli tekemisessä. Jacobsin sen jälkeen aloittamassa Blake & Mortimer -sarjassa oli paljon samaa, jos ei nyt ihan yliluonnollisia elementtejä, niin ainakin vahvoja sci-fi-aineksia.

Suomalainen Egmont on tänä syksynä julkaissut kaksiosaisen pyramiditarinan ensimmäisen osan; toinen osa julkaistaan vuoden 2024 alkupuolella. Päähahmoista Blake tulee mukaan vasta ensimmäisen osan lopulla (jossa hänelle vaikuttaa käyvän todella huonosti), mutta pääosan albumista pääosassa on Mortimer. Ja keitä he ovat? Philip Mortimer on skottilaistaustainen ydinfysiikan professori, joka on kiinnostunut myös monista muista aloista – tässä ykkösosassa hän mm. lukee sujuvasti muinaiskreikkaa! Kapteeni Francis Blake taas on walesilaislähtöinen Britannian MI5-tiedustelupalvelun upseeri.

Pyramiditarinan ensimmäisen osan alaotsikko on Manethon papyrus. Manetho oli 200-luvulla eKr. elänyt egyptiläinen pappi, jolta on saatu arvokkaita tietoja muinaisen Egyptin kronologiasta, faaraoista ja dynastioista. Tosin niitä on säilynyt vain myöhempinä sitaatteina ja vain osittain, mutta tässäpä on tietysti löydetty jotain, mitä ei oikeasti Manetholta tunneta. Albumin kaksi ensimmäistä piirrossivua esittelevät pelkästään Gizan kolmesta pyramidista suurinta, Khufun eli kreikkalaisittain Kheopsin pyramidia. Tarinan ensi vuonna suomeksi julkaistavan toisen osan alaotsikkona on Horuksen kammio – Manethon papyrus näet paljastaa, että suuressa pyramidissa on vielä jotain, jota ei ole aiemmin löydetty...

Edgar Jacobs ehti luoda vuosien 1946 ja 1971 välillä kaikkiaan 11 Blake & Mortimer -albumia, kun mukaan lasketaan moniosaiset tarinatkin. Viimeinen niistä, Japaniin sijoittuva ”Professori Saton kolme kaavaa” jäi häneltä kesken, ja toinen osa julkaistiin toisen piirtäjän tekemänä vasta 1990, muutama vuosi Jacobsin kuoleman jälkeen. Sen jälkeen useat eri käsikirjoittajat ja piirtäjät ovat tehneet 16 uutta Blake & Mortimer -albumia, yleensä hyvin alkuperäisen sarjan tyylin mukaisesti ja hengessä. Englantilainen kustantaja Cinebook on julkaissut ne englanniksi yhtä lukuunottamatta. Viimeisin on vuoden 2022 lopulla julkaistu kylmän sodan aikaan sijoittuva Eight hours in Berlin ja ainakin kaksi teosta on tulossa. Blaken ja Mortimerin ystävillä riittää siis luettavaa.

Teksti: Hannu Hahto, tietoasiantuntija.

Tästä linkistä pääset lukemaan kaikki joulukalenterin lukuvinkit kirjaston verkkosivuilta